Az ilyesmit természetesen egy gyártó sem erősítené meg, de a kiszivárgott hírek szerint legalább háromnegyed év csúszásban van a Prius negyedik generációja. A késésnek persze nem csak egy oka van, de az egyik lényeges az, hogy ezúttal nem csak a meglevő rendszer továbbfejlesztéséről van szó: a Prius IV állítólag teljesen új hajtásláncot, és még jobb hatásfokú motort kap, és ennek a finomhangolása nem olyan egyszerű, mint eredetileg gondolták.
A Prius 1997 óta már a harmadik generációnál tart, annak is a végénél, hisz az aktuális modell 2009 januárjában mutatkozott be. Ezúttal azonban nem megy olyan simán a váltás, állítólag azért, mert teljesen átdolgozzák az autó hajtásláncát is, amely eddig nem változott sokat. Az új hajtásrendszer rugalmasabb lesz – többféle benzinmotorral is használhatják majd, jelentős átalakítások nélkül – és eleve Li-ion akkumulátorok használatához tervezik. Egy ilyen rendszer beállítása úgy, hogy a belsőégésű és az elektromos motor minden létező üzemállapotban tökéletesen működjön együtt, rengeteg munkát igényel. Ráadásul egy új motoron is dolgoznak, amelynek a jelenleg használt 1,8 literes négyhengeresnél jobb hatásfokkal működik: az aktuális négyhengeres 38,5%-ot tud, míg az új motor állítólag 40% feletti hatásfokkal üzemel majd.
A következő Priust tehát nagyobb lépésnek szánják, mint a korábbiakat, hogy a típus megőrizhesse piacvezető szerepét a hibrid-piacon, ám így valószínűleg csak 2016-ben jelenhet meg a Toyota kereskedésekben.