Ne kamuzzanak többet a fogyasztási adatokkal!

2014.07.18. 12:07

Az USA-ban véresen komolyan veszik, ha a reklámok nem tükrözik a valóságot. Az új autókra éppen ezért egészen más fogyasztási adatokat írnak odaát, mint nálunk, de még ezzel sem elégedett az ottani környezetvédelmi hivatal, az EPA. Azt szeretnék elérni, hogy valós körülmények között mért számokat adjanak meg a gyártók.

Az autók fogyasztását összehasonlítható körülmények között mérni nem egyszerű. Kontinensenként más és más mérési szabványok vannak érvényben, ami nem könnyíti meg a globális piacra fejlesztő autógyártók dolgát. Európában az egyes gyártók flottáinak átlagos szén-dioxid kibocsátását – ami egyenesen arányos a mért fogyasztásukkal – a jövő évtől roppant szigorúan korlátozza az EU, ami egy irányba terelte a motorfejlesztéseket. Minden nálunk közölt szám a bevallottan elavult NEDC mérésen alapul, amelynek vajmi kevés köze van a valósághoz, ezért összehasonlító értékként is gyakorlatilag használhatatlan, mivel közúton teljesen más fogyasztások tapasztalhatók.

Észak-Amerikában már régóta valóságközeli mérési ciklus szerint határozzák meg az autók deklarált fogyasztását – verik is az asztalt a vásárlók, ha a kútnál többet tankolnak, mint amennyit a kereskedő ígért. Nemrég a Ford, a Hyundai és a Kia komoly bánatpénzt volt kénytelen fizetni, miután kiderült, hogy autóik nem annyit fogyasztanak, amennyit állítottak. Az EPA most azt javasolja, hogy kötelezzék az autógyártókat közúti fogyasztástesztekre, hogy több ilyen eset ne fordulhasson elő.

A jelenlegi gyakorlat szerint a gyártók számítógépes szimulációval vagy fékpadi mérésekkel határozzák meg a fogyasztási adatokat, amelyek az EPA szerint főleg hibrideknél elég pontatlanok. A forgalomban lévő modellek nagy száma miatt a szervezet csak mintegy 15%-ukat tudja tesztelni, különböző fékpadi mérésekkel, ezért a gyártókat köteleznék reálisabb mérésekre, nehogy becsapják az ügyfeleiket. Az autók valós fogyasztása nyilván mindenkinél fontos kérdés, dicséretes célkitűzés, hogy ezt a vásárlás előtt meg lehessen tudni.

Európában persze már az is óriási előrelépés lenne, ha végre leváltanák a laboratóriumi ciklust egy életközelibb mérésre, ami már többször szóba is került, csak a régi, NEDC-féle számokra már túl sok adó- és egyéb szabályozás épül, ami mind mehetne a kukába, ha hirtelen valós fogyasztási adatokat kellene alapul venni. Nem mellesleg az utóbbi években külön az NEDC-re kitenyésztett fejlesztések egy része is értelmét vesztené, ami a gyártóknál súlyos veszteségként jelentkezne, ezért nálunk több mint valószínű, hogy még évekig maradnak a mesebeli fogyasztási adatok.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.