Ez most a legfrissebb rendőrségi elfogó

2014.08.12. 06:09

Az amerikai rendőrök mindig kedvelték az olyan nagy vasakat, amilyen a Dodge Charger is. Amíg elérhető volt, a szuperprimitív, de épp ezért olcsón karbantartható, alvázas Ford Crown Victoriákat használták, most viszont, amikor a Ford már csak az összkerekes Taurust kínálja, népszerűbb a Chevrolet SS és a Charger.

A látványos nagykocsi műszaki értelemben érdekes jószág: a műszaki alapjai a két generációval ezelőtti Mercedes E osztályból származnak, a V8-as változatok motorja viszont annak a Hemi blokknak a korszerűsített változata, amely az 1960-as évek végén már Észak-Amerika egyik legjobb nyolchengeresének számított. A Charger rendőrségi változata persze nem egészen egyezik meg a kereskedésekben kaphatóval.

A motor ugyan azonos, az alapkivitelű Hemi motor 370 lóerővel, ami bőséggel elegendő: 96 km/h-ra 6 másodperc alatt gyorsítja a masszív testet, amelyre elöl lökővasakat is szereltek, ha netán gyorshajtókat kellene letolni az autópályáról. A kerekek magas oldalfalúak, a felnik pedig klasszikus, sajtolt acél kivitelűek, aminek szintén megvan az értelme: így a padkázásra is kevésbé érzékeny az autó. Lesz takarékosabb kivitel is: a 3,6 literes V6-os. Ez sem gyenge a maga 292 lóerejével, viszont E85 alkohol-benzin keverékkel is használható, a fogyasztása pedig 9 liter körül van 100 kilométeren.

A futómű és a fékrendszer szintén más, mint a polgári autókon. A rendőrautóban nagyobb teherbírású szilentblokkokat használnak, és féktárcsából is nagyobb kerül bele, elöl 368, hátul 350 mm átmérőjű, hogy biztosan bírja a szokásosnál nagyobb igénybevételt is. A belső tér meglehetősen spártai, viszont megtalálható benne minden, amire a járőrözésnél szükség lehet: a kommunikációs rendszer, és persze a LED-es fényhíd vezérlése is – a gyáriak szóhasználatával egy komplett mobil irányítóközpont.

A Dodge az új járőrautóval persze nincs egyedül a piacon: a Chevrolet és a Ford is többféle modellt kínál a rendfenntartó szervek számára, ami érthető is: csak az Egyesült Államokban több tízezer ilyen jármű fogy, nem beszélve Kanadáról és Mexikóról, ahol nagyrészt szintén az amerikai gyártók látják el járművekkel a rendőrségeket.