2014.09.03. 15:53

Ma hozták nyilvánosságra az EuroNCAP törésteszt-sorozatának legújabb eredményeit. A szervezet a Citroën Berlingót, a Mercedes GLA-t, a Nissan NV200 elektromos változatát, az Evaliát, a Renault Twingót és a Toyota Aygót törte meg, hogy kiderüljön, mennyire biztonságosak.

Az eredmények meglehetősen vegyes képet mutatnak, bár jobban átnézve az eredményeket, kiderül, hogy egy részük megtévesztő. Az egyetlen ötcsillagos a Mercedes GLA lett, a Renault Twingo és a Toyota Aygo négy, az e-NV200 Evalia és a Berlingo pedig csupán három csillagot érdemelt ki. Ám jobban megnézve az eredményeket, kiderül, hogy valójában egyetlen autó van, amelyben aggódhatunk, hogy bajunk esik.

Az EuroNCAP ugyanis megint randán lepontozta azokat a modelleket, amelyeknek az alapfelszereltségében nincs mondjuk sebességtartó automatika, vagy nem olyan kifinomult rendszerű, amilyen lehetne. A Nissan Evalia például jól törik – 75%-ra minősítették a felnőttek és 80%-ra a gyerekek védelmi szintjét, még a gyalogosokkal is kíméletes, amit a 60%-os eredmény jelez, viszont mivel nincs benne sebességtartó, sőt, hátul az övbecsatolásra sem figyelmeztet a csipogó, az elektronikára csak 38%-ot kapott, és ez három csillagra húzta le az eredményt. Hasonlóan járt az Aygo és a Twingo is: az olcsó kisautók a szegényes alapfelszereltség miatt nem kapták meg a maximálisan adható öt csillagot, pedig a törésteszteken 80% körül produkáltak. Egyedül a Berlingo töréstesztje nem lett jó: a tesztelők szerint ez a felnőttek számára csak 56%-os védelmet nyújt, ütközéskor mindkét láb, illetve a nyak is nagy terhelésnek volt kitéve.

Érdemes megjegyezni, hogy az öt autó valójában nyolc, sőt, lehet, hogy kilenc, hisz a Berlingo szerkezetileg azonos a Peugeot Partnerrel, a Toyota Aygo a Citroën C1-essel és a Peugeot 108-assal, sőt, a Renault Twingónak is lesz testvérmodellje, a Smart ForFour, bár arról egyelőre alig tudni valamit. Így a törésteszteken ezek a modellek is hasonló eredményre számíthatnak. Bár egyre inkább kérdéses, hogy mond-e bármi hasznosat az EuroNCAP törésteszt-sorozat, ha két autó közt már csak az alapján tudnak különbséget tenni a szakemberek, hogy melyikben van övbecsatolásra figyelmeztető csipogó.