2014.10.06. 00:00

A gumiabronccsal csak a baj van: defektet kaphat, fel kell időnként fújni és ha elkopott a futófelület, az egészet el kell dobni, leszámítva az újrafutózható teher- és repülőabroncsokat. Valójában ezzel a problémahalmazzal együtt élünk, és csak azért nem tűnik fel, mert már megszoktuk. De lassan elöntenek minket a használt abroncsok, amelyekkel ilyen tömegben nem tudunk mit kezdeni.

A párizsi autókiállításon, a japán Bridgestone gumigyártó standján láttuk ezt a furcsa szerkezetű kereket, amely talán megoldást jelenthet a felsorolt problémákra. A szerkezet három egységből áll: középen egy könnyűfém agy, aztán a prototípuson türkizkék színű rugalmas műanyag gyűrű, amire rádolgozták a gumi futófelületet.

A műszaki részletekbe beavató szakember sem titkolta, hogy nem teljesen saját ötlet az AirFree Concept nevű kerekük, a Michelin gumigyárnak úgy 2005 táján volt egy hasonló fellángolása Tweel néven, sőt, más cégek is próbálkoztak hasonlóval, főleg katonai alkalmazásra. Ami aztán elmúlt.

A Bridgestone kerekében a rugalmas gyűrű kialakítása jelenti az újdonságot. Mint a fényképen látszik, a gyűrű rugalmasságát adó küllőszerű képződmények ferdék, és a kerék másik oldalát nézve kiderül, hogy a túloldalon pont ellentétes irányúak, a két oldal küllői pedig egymástól függetlenek. A gumis szakember szerint az ő megoldásuk előnye a rugalmas rész megfelelő stabilitása.

A rugalmasságot adó gyűrű hőre lágyuló műanyagból készült, de puszta kézzel nem olyan könnyű alakváltozásra bírni. Igaz, egy autóra szerelve már mázsák terhelik, azt is el kell bírnia. Azt mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy az újfajta kerék nemcsak a gumiabroncsot, hanem a felnit is kiváltja, ám mint megtudtam, összességében nem sokkal könnyebb, mint egy normál felni-gumi kombináció. Az egy-másfél centis futófelület elkopásakor csupán a gumi részt kell kicserélni a gyűrűn, ehhez természetesen speciális technológiára lesz majd szükség, ha netán az emberiség ilyenekre cserélné az autók kerekeit.

A standon kiállított kerék már a második prototípus, amit a Bridgestone elkészített, és a gyakorlati próbákat is megkezdték vele. Igaz, egyelőre nem normál személyautón, hanem a Toyota által Tokióban üzemeltetett kísérleti villanyautón tesztelik, városi forgalomban.

Ennyi előny meghallgatása után feltettem az úrnak a szokásos záró kérdést: mik az AirFree Concept hátrányai? Mivel már a nap vége felé jártunk, és úgy tűnt, a szakember kicsit már tett azért, hogy lazább hangulatban legyen, ezért teketória nélkül válaszolt: a küllők zajosak gördülés közben, és egy ilyen kerék rettenetesen tudja rontani az autó rugózási komfortját, gyakorlatilag teljesen át kell hangolni hozzá a futóművet. Mellesleg nem ártana a használható sebességtartomány 60 km/óra fölé növelni. Egyelőre itt tart a kerék újra feltalálása, kíváncsian várjuk a további fejleményeket.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.