2014.10.06. 18:32

A tanulmányautók jelentősége általában csak később derül ki, némelyikből lesz valami szériajármű, némelyikből nem. A Mini esetében aztán végképp megmondhatatlan, hogy mi a célja egy kétüléses izének? Valójában egy jaguárfejjel az orrán is hihető lenne. De lehet, hogy csak egy csali, hogy az ember észrevegye az ötajtós Minit.

A párizsi szalonon a Mini olyat tett, mint soha: bemutatták az első ötajtós normál Minit. Nem nagy cucc, gondolhatnánk, sőt, korábban már volt egy kombiszerűség, az egyik oldalon kétszárnyas oldalajtóval, amin keresztül azért valahogy meg lehet közelíteni a hátsó üléseket. Ráadásul a kombiszerűség, aminek a hátulja úgy nyílt, mint egy kétajtós szekrény, már a Mini hőskorában is létezett.

Viszont még egy ilyen retrómárka sem mehet szembe a vásárlói igényekkel: most megszületett az ötajtós normál Mini. Még mielőtt nagyon elalélnánk a gyönyörűségtől, ez az, amit minden más autógyár meg tud tenni bármelyik modelljével. A Mini azonban nemcsak egy ajtónyílást vágott a kocsi oldalán, hanem picivel megnövelték az utasok rendelkezésére álló teret is. Itt a fő probléma a lábtérrel volt, ami a háromajtós, alap Miniben sokadlagos probléma. Az ötajtósnál ezért betoldottak 7,2 centit a tengelytávba, de fejnek és vállban is nagyobb a hely. Más kérdés, hogy ettől még nem válik sztreccslimóvá a kocsi, de ez már fellelkesítette a tervezőket annyira, hogy már három biztonsági övet szereljenek hátra. Az üléspróba megmutatta, hogy egy átlagos testmagassággal azért elfér az ember, inkább a beszállás jelenti a fő kihívást, mivel az ajtónyílás saccra nem lehet több 55 centinél a legszélesebb résznél.

Ezekkel a változásokkal a Mini nagyjából tudja azt, amit egy szűkebb kisautó, és körülbelül olyan hosszú is: gyakorlatilag négy méter, azaz 16 centivel hosszabb a háromajtósnál. A csomagtartóját is megnövelték, ami 267 literes lett, ez is már egy egsz elviselhető méret egy ekkora autótól. A rakodás ugyanúgy egy felfelé nyíló ajtón keresztül történik, vagyis itt nem alkalmazták a kombi Clubman szekrényajtóit.

Érdekes, hogy a Mininél nem akarták eltüntetni a hátsó kilincseket, ahogy egyre több autónál ezt megteszik. Talán ettől kicsit fura oldalnézetből a kocsi, de majd megszokjuk. A modell motorválasztéka gyakorlatilag ugyanaz lesz, mint a háromajtós Minié, a 102 lóerős, háromhengeres benzinestől a 192 lóerős Cooper S-ig terjed a benzinesek választéka, a dízelek 116-170 lóerősek.

Sokkal könnyebb lenne megszokni a Mini Superleggera Vision koncepcióautó formáját, amelyet szintén itt mutattak be. Igazán jópofa geg egy német tulajdonú cégtől, hogy a hátsó lámpák a Union Jacket, vagyis a brit zászlót mintázzák. A koncepciójármű formája nemcsak ettől jellegzetesen angol, hanem jól utal a régi szép időkre, amikor még az angol versenyautók voltak a versenypályák urai.

A vicc az egészben az, hogy a kocsit olaszokkal közösen tervezték, méghozzá a Touring Superleggera céggel közösen. Alumínium lemezek borítják, amelyeket kézzel alakítottak ki. Utasterében a bőr és az alumínium dominál, és ahogy kívül is, itt is a letisztultság a jellemző. Nem tudom, hogy fényképek alapján mennyire tűnik szépnek az autó, de élőben roppant eleganciát sugároznak az egyszerű, szépen ívelt vonalak, a stilizált, hátsó uszony és a diffúzoros jellegű far. Csodálatos tárgy, kérdés, hogy mi a célja vele a Mininek: ha ez adná a jövő modeljeihez a formai alapokat, akkor csak hajrá!

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.