Triplafeltöltős csodamotor a Volvótól

2014.10.07. 12:14

Nem a Volvo az egyetlen gyártó, amely kétliteres négyhengeres szabványmotorral szeretné megoldani minden motor-problémáját, de úgy tűnik, a svédek nagyon komolyan gondolták, hogy minden korábbi motorjukat a vadiúj Drive-E motorcsaláddal pótolják. Ezúttal egy olyan változatot mutattak, amely 450 lóerős, a rászerelt három feltöltőnek köszönhetően.

Amennyire a Volvo sajtóközleményéből kivehető, két viszonylag nagy turbófeltöltő eteti nagynyomású levegővel a négy hengert, egy harmadik, villanymotoros centrifugál-kompresszor feladata pedig a turbókésedelem csökkentése azzal, hogy levegő befúvásával fenntartja a két turbó fordulatszámát, ha a sofőr épp nem ad gázt. Emellett a motorhoz nagynyomású befecskendező rendszert fejlesztettek, amely 250 bar nyomással juttatja az üzemanyagot a hengerekbe. A végeredmény a hihetetlen, 225 lóerő/literes fajlagos teljesítményen túl állítólag nagyon közvetlen, spontán karakter, mindenféle turbókésedelem nélkül.

A High Performance Drive-E Powertrain Concept nevű motor egyelőre ugyan csak tanulmány – legalábbis így állította ki a Volvo – de a fejlesztésébe olyan jelentős cégek is besegítettek, mint az AVL, a Denso és a Volvo házi tuningcégeként működő Polestar Racing, ami azt jelzi, hogy jelentős időt és pénzt fektettek a fejlesztésbe. Így, bár a pontos határidőket nem ismerjük, több mint valószínű, hogy a háromfeltöltős csúcsmotor gyártásba kerül majd, lehetővé téve, hogy a négyhengeres Volvók a V8-as turbós Mercedesekkel és BMW-kkel is felvegyék a versenyt teljesítmény terén.

Hosszú évek óta tart a folyamat, amelynek során a nagyobb hengerűrtartalmú motorokat kisebb, feltöltős, sokszor kisebb hengerszámú motorokkal váltják le – ez az, amit egy szóval downsizing-nak, méretcsökkentésnek szokás nevezni, és úgy néz ki, jelenleg a Volvo a műfaj élharcosa.