A Porsche Macan bukik a jávorszarvas-teszten

2014.10.16. 12:15

Ismét a svéd Teknikens Värld okozhat nehézséget egy német autógyártónak, és ismét a jávorszarvas-kikerülési teszt a főszereplő. Ezúttal a Porsche Macan dízelváltozata bukott meg, igaz, nem azért, mert felborult volna, ellenkezőleg: az új szabadidő-autó ívkülső első kereke blokkol a manőver közben.

A svéd tesztelők szerint szokatlan, hogy a gyors sávváltás közben blokkol a bal első kerék, ilyet ugyanis egy kategóriatárs, sem a BMW X4, sem a Range Rover Evoque nem produkált hasonlót. A gyáriak szerint azonban ez a helyes viselkedés: a Porsche borulásgátló rendszere az ívkülső kerék megcsúsztatásával akadályozza meg, hogy a karosszéria az oldalára billenjen. Ez a rendszer be- és kikapcsolt menetstabilizáló mellett is működik, de a német gyártó mérnökei szerint bekapcsolt ESP – ami itt PSM, azaz Porsche Stability Management – mellett nem volna ilyen látványos a beavatkozás, hisz az autó nem jutna ilyen közel a stabilitása határához.

Bár valóban elég ijesztő lehet a sofőr számára, ahogy megcsúszik az autó, és ki is üt egy bóját, láthatóan irányítható marad, és vissza lehet kormányozni a tesztben szimulált út jobb oldalára. Az újság szerint így ugyan valamivel tovább marad a szembe-sávban az autó, de a megcsúszásból legfeljebb néhány tizedmásodperc késés származik. A konfliktus, amit nem is próbálnánk itt megoldani, abból adódik, hogy míg a Porsche szerint az autó megcsúsztatása a biztonságot szolgálja, az elcsapott bója miatt a jávorszarvas-teszten bukik a Macan, tehát a svéd tesztelők szerint nem olyan biztonságos hirtelen manőverezéskor, mint a konkurencia.

A Porsche az autó egyszerű áthangolásával persze változtathatna a helyzeten, de ezzel esetleg csökkenne a Macan menetkomfortja, és mindenképp nagyon sokba kerülne a gyártó szármára.