Önálló luxusmárkát szeretne a Ford?

2014.11.27. 06:12

Miután évek óta turnézik a Ford az S-Max Vignale tanulmánnyal, lassan megérkezik az első sorozatgyártmány is, az új Mondeo csúcsváltozata. Ennek kapcsán mondta Barb Samardzich, az európai Ford amerikai származású vezérigazgatónője, hogy szeretné, ha olyan sikeres lenne, hogy önálló márkaként is megállhassa a helyét.

A Vignale eredetileg jó nevű formatervező stúdió és karosszéria-gyár volt Torinóban, amely 1969-ben a Ghiához hasonlóan a De Tomaso sportkocsigyáron keresztül került a Fordhoz, és 1974-ben meg is szűnt. Ám a Fordnál valamiért azt gondolják, hogy a régi, lényegében elfeledett olasz név beakad majd az európai vásárlóknak, és szaladnak igényesebb Fordokat venni. Igazából nehéz megmondani, hogy így lesz-e, de a Fordnál a korábbi Titanium X csúcs-felszereltségű modellek sikeréből kiindulva gondolják azt, hogy egy márkán belüli luxusmárka megalapítása lehet a kiút a régóta tartó veszteséges működésből az európai részlegnél.

Bár a Ghia név korábbi elkoptatása miatt sokan kétkedve állnak az ötlethez, nem biztos, hogy nem válik be, ha a Ford valóban érezhetően jobb minőséget tud nyújtani egy kicsivel több, de még nem sokkal több pénzért. Arról persze nemigen lehet szó, hogy az Audi-BMW-Mercedes trióval versenyezzenek, de a Citroën által gründolt DS márka, a Renault Initiale Paris modelljei, vagy épp a minőségérzet-bajnok európai Volkswagen számára akár veszélyesek is lehetnek az igényesített Fordok.

Még az az ötlet is felmerült, hogy lehetnének teljesen önálló Vignale modellek, amelyek az amerikai Lincolnok átdolgozott változatai lehetnének. Ez passzolna a One Ford filozófiához is, ami röviden úgy foglalható össze, hogy minden típus megjelenik minden kontinensen. Ráadásul jelentős többletköltség nélkül tehetnék többé a Vignale kínálatot az aktuális Ford választék túlextrázott kiviteleinek összességénél. És talán jobban megtérülne az a hárommilliárd dolláros befektetés is, amelytől Észak-Amerikában a Lincoln márka feltámadását remélik.

Az Aston-Martin, a Jaguar és a Volvo eladása óta a Ford lényegében nem vesz részt a prémium-kategóriában, és úgy néz ki, most is olcsón próbálják megúszni a feladatot, ám az csak évek múltán válik majd világossá, hogy nekik lesz-e igazuk.