Takarékos és erős az Audi új motorja. Egyszerre

2015.05.07. 12:15

Amióta elkezdődött, erősen vitatott a downsizing, azaz méretcsökkentés néven ismert motortervezési irányzat. Az 1-1,4 literes turbós motorok tesztpályán ugyan keveset fogyasztanak, de a való életben, ahol gyakran kell gyorsítani, messze nem olyan takarékosak, ahogy ígérik. Az Audi ezért most mással próbálkozik: kétliteres turbómotorjukat igyekeztek minél hatékonyabbá tenni.

Az új, kétliteres négyhengeres alig tud többet, mint az Audikban mostanság alkalmazott 1,8 literes TFSI motor. A kétliteres 190 lóerős, a maximális nyomatéka pedig 320 Nm, igaz, ez 1450-es és 4400-as fordulatszám között végig rendelkezésre áll. Ugyanakkor egy A4-esben 5 literes átlagfogyasztást lehet vele elérni, és az Audi szerint ezt hétköznapi körülmények közt is el lehet érni vele. Ehhez rengeteg műszaki fejlesztést hajtottak végre a benzinmotoron, amelyek nagyrészt a hatékonyabb működést célozzák.

A tervezők elsősorban a motor égési ciklusának hatékonyságán igyekeztek javítani, közelítve azt a közismerten jó hatásfokot eredményező Miller ciklushoz. Ennek érdekében csökkentették a szívószelepek teljes nyitási idejét, és korábbra is hozták a szívószelepek zárási szögét. Ezt aztán magasabb sűrítési viszonnyal és magasabb turbónyomással kompenzálták, így a jobb hatásfok nem megy a teljesítmény rovására. Ezen felül kettős befecskendező rendszert alkalmaznak, amely kombinálja a közvetlen- és a szívócső-befecskendezést – bár ilyet másutt is láttunk már – és változó szívóoldali szelepvezérlést, amely nagy terhelésnél a hatásfok rovására tovább növelheti a motor teljesítményét.

Az Audi az A4-es következő generációjában tervezi először bevetni az új kétliteres alapmotort, de valószínű, hogy később a VW csoport nagyobb autóinak zömébe bekerül majd. Ennél azonban nagyobb a jelentősége: elindíthat egy olyan folyamatot, amely ismét a nagyobb motorok, és a hatékonyság valódi növelése felé tolja a fejlesztések súlypontját – aminek végső soron a vásárló volna a haszonélvezője, hisz olyan autók helyett, amelyek vagy takarékosak, vagy erősek, olyanokat hozna, amelyek egyszerre tudják mindkettőt.