Rendesen felmérgesítette az állam a Renault-t

2015.05.20. 06:21

Az állam célja az volt, hogy megakadályozza a francia munkahelyek leépítését, és ennek érdekében semmitől sem riadt vissza. Törvényt alkottak és részvényt vásároltak 880 millió euróért, annak érdekében, hogy megtarthassák befolyásukat a Renault-Nissan szövetségben.

Aki nem ismerné a helyzetet: egy új keletű törvény szerint a részvénytársaságokban a két évnél régebben egy kézben levő részvények szavazati joga megduplázódik. Az adott vállalat részvényesi közgyűlése azonban dönthet úgy, hogy marad a régi, egy részvény-egy szavazat rendszernél. Ghosn, a Renault-Nissan Napoleonja ez utóbbit igyekezett keresztülvinni a részvényesek éves közgyűlésén április végén, de az állam közbeszólt: gyorsan vásároltak nagy mennyiségű részvényt, annyit, amennyivel már keresztbe fekhettek a vezérigazgató törekvéseinek. „Amikor meghallottam, hogy mire készülnek, dühöngtem” - mondta Ghosn, és ez valószínűleg nem is túlzás.

Az egész ügy mögött az a tény áll, hogy lassan és csendben, de a Renault is igyekszik olyan országokba költöztetni a gyártást, ahol a munkaerő költsége alacsony, és az adózási környezet kedvező. Franciaország viszont egyre kevésbé kedvező ország ilyen szempontból, ezért van, hogy a népszerűbb modelleket Spanyolországban, Szlovéniában és Romániában állítják elő, Franciaországban pedig csak néhány drágább, és kisebb mennyiségben eladható modell készül. A Renault-Nissanon belül zajló erős szabványosítás ezt a folyamatot ráadásul tovább erősítheti: az új, közös padlólemezekre épített típusok gyártása minimális idő- és pénz-ráfordítással költöztethető egyik gyárból a másikba. És itt jön képbe a mindenkori kormány, amely pártállástól függetlenül a gyártás elköltöztetésével járó elbocsátások akadályozásában érdekelt.

Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy a Renault-Nissan szövetség tavalyi 8,47 millió autójából csupán 2,7 milliót gyártott a Renault, a Dacia és a Samsung, a maradékot a Nissan állította elő, amelyben a Renault 44%-os tulajdonos. A Renault népszerűbb modelljeit azonban már most sem Franciaországban gyártja: az új sláger, a Captur, és nagyobb testvére, a Kadjar is Spanyolországban készül, és már a Mégane sem hazai gyártás, csak a Scénic, az Espace és a Laguna maradt francia gyártmány, de a két utóbbiból mostanság egyre kisebb mennyiség fogy. A francia kormány célja nyilván nem csak az lesz, most, hogy 20%-ra növelték a részesedésüket, hogy akadályozzák a gyártás elköltöztetését Franciaországból, hanem az is, hogy a népszerűbb típusok egy részének előállítása is ismét otthon folyjon. Ezzel viszont összességében rontják a cég nyereségességét, ami hosszú távon érezhető versenyhátrányhoz vezethet.

A Ghosn-nak persze nagy szerencséje, hogy a birodalomnak most már bő kétharmadát kitevő Nissant ez nemigen érinti, márpedig úgy tűnik, a Renault mára jelentéktelenné törpült volna japán partnere nélkül. Így van rá esély, hogy még a francia állam visszahúzó hatásával együtt is az autógyártók élmezőnyében maradjon a cég,