Égés 2: a Nissan sem mondta, hogy felimseri a gyalogost

2015.05.29. 17:58

Újabb gyártó húzta fel a szemöldökét az Auto Motor und Sport gyalogosfelismerő-rendszerekkel végzett tesztjén. A Volkswagen után a Nissan jelezte, hogy már a szaklap felvetése is alaptalan, ők ugyanis sosem állították, hogy a Qashqai képes megállni az elé kerülő gyalogos előtt.

Még május első felében robbantotta a német Auto Motor und Sport a hírt, miszerint több gyártó gyalogosfelismerő rendszere elvérzett a tesztjükön. A videóra vett teszten az autókat egy bábunak vezették, amit a Mini, a Mercedes, a Volvo, a Nissan és a Volkswagen autója is elütött. A teszt hitelességét aztán a Volkswagen nullázta le először, amikor közölte, az Up!-ban a videóban gyalogosfelismerőnek mondott rendszer nem vallhatott kudarcot, hiszen a VW városi kisautójában nincs ilyen. A City vészfék funkció 30 kilométer/óra alatt működik, egy lézeres érzékelőt használ, ami az előtte haladó autókra reagál, de nem gázolások megelőzésére készült. Nagyjából ugyanez a helyzet a Nissannal, ahol lézer helyett radart használnak, de ez sem a gyalogossal való ütközés megelőzésére lett tervezve. A Nissan rendszere – hasonlóan a VW-jéhez – az autó előtt megálló autóforgalomra képes reagálni: előbb figyelmezteti a sofőrt, majd szükség esetén vészfékez. Egy bábu azonban egész más matéria, szóval azt a tesztben, mint akadályt észlelve lassított a Qashqai, és nem mint gyalogost ütötte el kis tempónál.

A teszt hitelességét az is aláássa, hogy nem tudni, milyen konfigurációkkal végezték. A tesztben látott Volvo V60-hoz például rendelhető ráfutásra figyelmeztető rendszer teljes körű automata fékezéssel, melyről az importőr honlapján azt írják: Nappali fényben az álló vagy mozgó gyalogosok és kerékpárosok észlelésére is képes. Először figyelmezteti a sofőrt ráfutás, ütközés veszélyére ... ha pedig a vezető a figyelmeztetés ellenére sem lassít, és az ütközés elkerülhetetlennek látszik, a rendszer teljes erővel fékezni kezdi az autót. Nálunk remekül működött a V40-ben, pedig mi sem autónak küldtük neki. (3:25-nél)

A Mini bukása is érdekes, mert a Cooper S-hez a gyártó honlapja szerint elve csak a koccanás súlyosságát mérséklő rendszer van. Ez 60 kilométer/óráig segít elkerülni az ütközéseket. Egy beépített kamera segítségével pásztázza az elöl haladó forgalmat, és ha dolgok közelebb kerülnek a kelleténél, figyelmeztető jelzést ad, és működésbe hozza a fékeket. A teszten ezzel is sikerült lassan elcsapni a bábut, de a Mini sem ígéri sehol, hogy nullára fékezni az autót ilyen helyzetben.

A tesztről készült videó egyébiránt már a Volkswagen panasza után eltűnt a videómegosztó oldalakról.