Közép-Európában építene gyárat a Jaguar
Korábban is hallhattunk róla, hogy az indiai Tata gyárat létesítene, akár Magyarországon is – úgy néz ki, brit leányvállalatuknak kerestek új gyártási helyszínt, és nem minket választottak.
A Jaguar-Land Rover – vagy röviden csak JLR – nemrég írta alá a bérgyártási szerződést a Magna Steyrrel, de úgy tűnik, a gyártás kiszervezését Ausztriába ideiglenes megoldásnak szánják, amíg le nem zajlik a gyártási kapacitás bővítése. A saját gyárnál ugyanis nincs olcsóbb, és ha összejön a terv, amely szerint 350 ezer autót értékesítene a gyár éves szinten, nemigen kerülhetik el a gyárépítést. A célpont szinte természetes módon Közép-Európa, hisz az Európai Unión belül itt a legolcsóbb a munkaerő és a legegyüttműködőbbek a kormányok. Úgy tűnik, ezen belül is Lengyelország és Szlovákia között dől el, hogy hol épülhet az üzem, amely a tervek szerint 2019-ben kezdene termelni.
A brit gyárak bővítése látszólag fel sem merült, ami érthető: hisz odaát drága a munkaerő és erősek a szakszervezetek. Így főképp az olcsóbb modellváltozatokon képződő nyereség alacsony – egy közép-európai gyár ilyen szempontból mindenképp jobb döntés. Az sem lehetetlen, hogy a Jaguar megpróbálná követni a német konkurenciát, és piacra dobna egy, a jelenlegieknél is kisebb és elérhetőbb árú modellsorozatot, amellyel akár megtöbbszörözhetné az eladásait.