Gripz – az ámokfutás folytatódik

2015.09.16. 14:45

Városi terepjáró és sportos kupé egyszerre – így írták körül a Gripz nevű tanyulmányautó mögötti elképzelést a Nissan szakemberei. Ellentmondásos keverék, de az sem kizárt, hogy később a kínálat része lesz.

Nem ez az első alkalom, hogy valaki ilyen sportos formatervű, de terpjárós arányú autót mutat, de ahhoz eddig egyetlen nagy gyártó sem volt elég merész, hogy gyártásba is küldjön egy efféle gépet. Egyelőre a Nissan is csak véleményeket gyűjt, hisz a Gripz igazi formatanulmány, lehetetlen formai és műszaki megoldásokkal, amelyeknek legfeljebb egy része jut majd el a sorozatgyártásig. A szabadidő-kupé vonalaiban tényleg van valami a sportkocsik karakteréből – a hátrafelé meredeken emelkedő él az autó oldalán, a 22 hüvelykes felnik és a tető íve alapján akár az is lehetne – csak az 1,5 méteres magasság zavar bele a képbe. A részletekben viszont ugyanazt a gátlástalan feltűnéskeresést érezni, ami annak idején a Nissan Juke-ot jellemezte: a tripla trapéz-hűtőrács és a vékony, csíkszerű LED-lámpák igazi marslakó-arcot eredményeznek.

Belül talán egy fokkal jobban sikerült összehozni a sportos és a szabadidő-autós karaktert. A narancssárgára színezett fém műszerfal és középkonzol, illetve a körülötte elhelyezett fehér bőrbevonatú elemek adják meg az alaphangulatot, de a sportóra-szerűen kialakított nagy kerek műszeregység, és a hatalmas karbon kormánykerék is erőteljes stíluselem. Kezelőszervek persze alig akadnak, ami van, azt is úgy alakították ki, hogy valami másnak látsszon, van viszont hatalmas központi kijelző a szélvédő tövében. Egyértelmű, hogy itt szabad kezet kaptak a tervezők, az viszont egyáltalán nem biztos, hogy mindebből bármit is viszontláthatunk később a sorozatgyártású Nissanokban.

Műszaik értelemben sem mindennapi az autó: egy Pure Drive e-Power fantázianevű konnektoros hibrid rendszer került bele, amely a Nissan Leaf-ből már ismert villamos hajtást egészíti ki egy benzinmotorral, amely csak áramot termel a villanymotor számára. A tervezők szerint az eredmény csaknem hangtalan üzem, és az az erőteljes, folyamatos gyorsítási képesség, amelyet eddig csak az elektromos autókban lehetett megtapasztalni.

Az autó méreteiben egyébként a Juke-ra emlékeztet: 4,1 méter hosszú, 1,89 méter széles és másfél méter magas, míg a tengelytávja 2,58 méter. Egyesek épp ezért a Juke utódjának egyfajta előképét látják benne. Mások szerint viszont egy új modell előfutára lesz, amely a Nissan 370Z-t váltaná a cég európai kínálatában, persze hagyományosabb, de zömmel nagy teljesítményű motorokkal.