A Hyundainál nagyon érzik a divatot

2015.09.18. 17:24

Menetrend szerint jött a facelift a Santa Fén, csak azt nem látni, mi változott rajta. A Tucsonnál bezzeg volt látszata a frissítésnek, de ez a Santa Fe ugyanolyan, mint volt. A háttértörténet annyi, hogy a koreaiak is épp azon vannak, hogy egységesítsék a márkaarculatot. Mostanság nagyon dívik ez, de pont itt nem kellett már igazítani semmit sehova.

A Santa Fe fontos a Hyundainak. Mindig elmondják róla, hogy az európai értékesítésük egyharmadát ez adja. A nagy hűtőmaszkokat mostanság szeretik errefelé, hát maradt rajta a hatszögletű. Itt igazából nem a geometrián dolgoztak, a keret szögre pontosan kötött, csak a rácsokon volt mit módosítani. Áttervezték viszont az első ködlámpát, ami kapott a keret fölé egy ledcsíkot nappali menetfény gyanánt, és lényegében minden optikai módosítás a fényszórókra jutott: hátul a ledesítés, elöl a xenon új elrendezése miatt.

Három éve jött ez a generáció, világmegváltó újítások azóta nem születtek a Hyundainál. Jobb híján belepakolnak minden azóta összehozott, ebben a kategóriában ma már elvárt extrát. Kerül bele távolságtartó tempomat, adaptív távolsági világítás, holttér-figyelő és ez is megkapja az önműködő fékrendszert. Autonóm vészfékrendszer - ahogy a szakma mondja, és náluk is úgy működik, mint a legtöbb márkánál: egy radar és kamera alapú rendszer figyel. Először csak figyelmeztet, ha túl gyorsan közeledik egy tereptárgy, aztán ha ütközésveszélyt észlel, megfékezi maga az autót.

Azt írja a sajtóanyag, módosult a középkonzol, de akárhogy nézem, ez gombra ugyanaz. Ahogy a kormány, de még a kilincsek is, de bizonytalan lettem, döntsék el önök:

Crossoverrel bővítettek: csináltak egy emelt i20-at, ez lett az i20 Active. A Tucson, a Santa Fe és a Grand Santa Fe mellett ezzel már négy emelt hasú városi autójuk van a kínálatban, amikkel sikerül teljesen lefedni a SUV-s/crossoveres piacot. Az ötajtós i20 alapjaira készül ez a kis telekjáró, ami – a mellette ácsorgó hoszteszlányka szerint – csak ötven százalékban közös elemekből építkezik kívül. Azaz nagyjából a kaszni elemeinek fele tök más, mint egy alap i20-nak. Olyan szépen mondja, szeretném elhinni, de a látszat egészen más.

Oké, van rajta műanyagozás, fenékvédő lemezekkel burkolták alul, de vizuálisan ez inkább amiatt a 20 milliméter miatt más, mint az alap i20, amit emeltek a hasán. „A fiatal városlakók a célközönség” – mondta róla Raf Van Nuggel, a Hyundai Motor Europe termékgazdálkodási igazgatója. Nyugaton talán, nálunk ez így, ahogy van, tökéletes nyugdíjasautó. Azzal, hogy az ülést is megemelték, könnyű ki-beszállni, a karcérzékeny elemei nem fényezettek és még padkát is bírja - mi kell még?

A frankfurti Hyundai-standon azért érződött, hogy nem jutott ide sok újdonság. A töltelék idén N fantázianév alatt futott, ami távolról sem egy almárka (később állítólag még lehet), inkább csak egy gyűjtőnév a teljesítményorientált termékeknek, ahova – az amúgy egyre jobb eredményeket produkáló – WRC-jük épp úgy befér, mint egy ígéretes sportkoncepció vagy egy megtestesült játékautó.

A legnagyobb figyelmet ezek közül a Gran Tourismo konzoljáték fantázia-Hyundai-ja, az N 2025 kapta. Konkrétan megépítették a Le Mans-i prototípus formavilágát idéző játékautót. Semmiféle következtetést levonni belőle nem lehet, aerodinamikailag és úgy általában mindent összevetve csak a pixelek szintjén működik, de ettől még jól áll neki a valóság.

Velosternek néz ki, valójában nem sok köze van a kis sportkompakthoz ennek a középmotoros sportkoncepciónak, az RM15-nek. A nagyrészt alumíniumból összerakott vázra szénszál erősítésű műanyagokat pakoltak, amivel tömege 1260 kilogramm lett csupán, azaz eddig tökéletes pályaautó.

A középmotorral 43-57 százalékos lett a súlyelosztása, ötven centinél alacsonyabban van a tömegközéppontja, és az a giga hátsó szárny 200 km/h-nál 124 kilós leszorítóerőt generál - adott, hogy jó legyen pályán, de jelen formájában csak koncepció. Motor viszont van benne, egy kétliteres T-DGI-t tettek be keresztben az ülések mögé közvetlen, hogy még ne lógjon be a hátsó tengely fölé. Ezzel háromszáz lóerőt tud, jó kezekben tuti meglenne vele a Nordschelife nyolc perc alatt.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.