2015.09.18. 06:11

Éhségtől tikkadt aggyal bóklásztunk minőségi vendéglátó egységet keresve, amikor egy sötét folyóson szembejött az Alligator. Gyorsan sommázva, hogy ennél nagyobb kreténség nincs a szalonon, eldöntöttem, ide majd visszatérek, amikor lesz annyi cukor a véremben, hogy feldolgozzam minden részletét. Két falat közt flashbackként elő-elő jött az drabális hűtőrács, de csak a második udvarlás után, már a gyártó honlapját nézve jött a felismerés: ezek azok a litvánok.

Egy nemzetközi autószalon tökéletes leképeződése az autóipari hierarchiának. Itt minden a nagyokról szól, de még az évi ötven ügyfélnek páncélozott Mercedeseket éptő TRASCO is kapott egy kis sarkot a töltelék kiállítók (tuningcégek, feltámasztott márkák) termében. Oda, ahova ez a bődületesen exhibicionista SUV került, nem szokás autót tenni. Egy kieső hangár sötét folyósóján fogta a szelet az ajtók előtt; egy reflektor nem sok, annyi sem jut ide.

Alligator - hirdeti nagy betűkkel a küszöbtől a csomagtérajtóig magáról a litván AG autója. Mellette a tábla body kitnek, azaz optikai tuningcsomagnak mondja, de kár szerénykedni, ez műalkotás. Eredetileg X6-os volt, de elöl-hátul tíz centivel magasabb lett, az első tengelytől húsz centit nyúlt az orra, de ami a legkarakteresebb, a szélesítéssel elöl tíz, hátul tizenöt centit nyújtottak a tengelyein. Ennyivel lett nagyobb a BMW-ként indult vászon, amin a művész dolgozhatott.

Szélcsatorna? Ott még tuti nem járt, pedig ezek a giganyílások zajképzési szempontból aligha vizsgáznának jól. Kompozit anyagokból dobálták rá a nagy, masszív szélesítéseket, néhol akkora lyukat csináltak, hogy bújócskázhatna benne egy óvodáskorú gyerek. Az ízlés egy dolog, de az építés minősége igazodik a látványhoz: az illesztéseknél vannak bajok, nem mindig sikerült tartani a folytonosságot a távolságokkal. Ezt így elhozni a világ top5 legnagyobb autós szalonjának egyikére, nagyon naiv húzás. Bent bőrrel hozták ki belőle az aligátort, de a hogyannál talán érdekesebb kérdés lenne a miért.

Életstílus -autó - szól a polkorrekt eufémizmus az efféle borzalmakra, de nem akarom tudni, milyen élet az, ahol ez a stílus bármi pozitívat reprezentál. Pedig azt hiszem, mind tudjuk jól, hol lehet ennek keletje: oroszok, kínaiak és arabok. A vevőkör, amelynek ma mindent el lehet adni, amire a jóízlés már távolról sem illő jelző.

Az Alligator sikere azonban minden adottsága ellenére kérdéses, hisz az AG pár éve nagyon megszenvedte az Excalibur eladását. Az egy hasonló formai jegyekkel megátkozott kísérlet volt, egy CL500-as Merci alapjain. Nem lett sikertermék, talán ezért történt, hogy zsebben csörgő apróért vettek most maguknak kiállítási teret Frankfurtban.

Az autó körül csak egy üres szék állt, az arra tett névjegykártyák szerint a tervező Gleb Shcheglov. Egy huszonéves litván srác, az Aligator ötletgazdája, aki ötletével nyitott ajtókat döngetett az AG-nál. Gleb kitalálta, a műhely megépítette. Ez így tehát teljes egészében a Baltikum terméke, csakúgy, mint a Dartz, amivel nagyon egy világ. Ára nincs, de hogy vevői lesznek-e, nagy kérdés. A szándék mindenesetre már frankfurti folyosók szintjén áll.

Rémületes próbacím

Az AMG-nél a világbajnok is tolvaj
Lewis Hamilton csodálja az öreg AMG-ket, majd betör oda, ahová mi nem nézhetünk be. Még.
Minden, ami az autóban van. És lesz
Ezek azok a cuccok, amikre a szerelő panaszkodik, hogy elromlottak, a gyári fejlesztő magyarázza, hogy az új modellben már átalakították őket. Viszont sose látjuk. Legalábbis így nem.