Nézzék, így működik a VW csaló dízele

2015.10.02. 17:26

A TFLCar a gyakorlatban próbálta kideríteni, hogy hogyan is csalnak a Volkswagen dízelek. Úgy tűnik, sikerült átverni az elektronikát egy négykerék-hajtású autók mérésére szolgáló fékpaddal. Így megmérhették, hogy mennyivel csökken a motor teljesítménye, ha az autó úgy érzékeli, éppen mérésen van, és átállítja a befecskendezés paramétereit.

Az első mérésen a 2011-es Jetta TDI tesztautó hátsó kerekeit is forgatta a fékpad – ezzel tudták elérni, hogy úgy működjön, mintha közúton használják. Itt az autó, amely papíron 140 lóerőt ad le 4000-es fordulaton, a csúcsnyomatéka pedig 320 Nm, 138,5 lóerőt és 352 Nm-t adott le, azaz a maximális nyomatéka jelentősen több volt, mint a gyári érték. A második mérésen, ahol nem forgatták a hátsó kerekeket, az autó a tesztelők szerint érezhetően átváltott egy másik üzemmódba. Itt a csúcsteljesítmény alig csökkent – 136,5 lóerőt mértek – viszont a maximális nyomaték lement 309 Nm-re.

A legnagyobb eltérés azonban nem is a csúcsértékekben volt észlelhető: a teljesítménydiagrammon látszik, hogy úgy 1500-as és 2800-as fordulatszám között adódik jelentős eltérés a két görbe között, ami eléri a 15 lóerőt. Márpedig ez egy dízelmotornál a hétköznapi forgalomban a leggyakrabban használt tartomány. Bár a pontos értékek nem látszanak a grafikonokon, az nyilvánvaló, hogy itt a motor teljesítménye nagyságrendileg 50 és 100 lóerő között mozog, azaz a gyengülést valószínűleg észrevennék a sofőrök.

Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy a Volkswagen különösebb kockázat nélkül cserélheti a szoftvert egy tisztább és tisztességesebb változatra: a motor csúcsteljesítménye és maximális nyomatéka nem változna – amennyit mégis, az simán ráfogható a gyártási szórásra – legfeljebb egy kicsit lomhábbnak tűnnének az autók.

Az eredmények ismeretében elég meglepő is, hogy egyáltalán felhasználták a csalószoftvert. Persze az sem kizárható, hogy ez a mérés nem ad elég pontos képet, vagy valamilyen körülményt figyelmen kívül hagytak, de ha valóban ennyi a különbség, akkor mondhatjuk, hogy a VW elég kis nyereségért kockáztatott és bukott hatalmasat.

Minden, a dízel-botránnyal kapcsolatosan született írásunkat megtalálja csokorba gyűjtve ezen a linken.