Az elsősorban hazai piacából élő Lada brutális lejtmenete még meredekebb, mint eddig volt. Oroszországban tavaly 269 ezer autót értékesített a márka, ami 30 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, amikor 15 százalékos volt a csökkenés 2013-hoz viszonyítva. A lejtőt éppen az európai visszatérés ellensúlyozhatná, de egyelőre nincs látható mozgolódás Magyarországon kívül.
Az értékesítés zsugorodására reagálva az AvtoVaz február közepétől - fél évre - négynapos munkahét bevezetésére kényszerül. A cégnél dolgozók bére emiatt csaknem 20 százalékkal csökken, csoportos létszámleépítés viszont nem lesz, mert az orosz törvények ezt tiltják arra az időszakra, amikor rövidített munkahetet vezet be a munkáltató.
Oroszországban tavaly 35,7 százalékkal 1,6 millióra zuhant az új autók eladása, és az idén további 4,7 százalékos zsugorodást vár az Oroszországban tevékenykedő európai vállalatokat tömörítő Association of European Businesses (AEB) üzleti érdekképviseleti szervezete. Több év komoly növekedés után az autóeladások már két éve is jelentősen csökkentek, ahogy az orosz gazdaság gyengülni kezdett az olajárak zuhanásának és a Moszkva elleni nyugati szankciók bevezetésének következményeként. A rubel árfolyama meredeken esett, ami a fogyasztókat arra kényszerítette, hogy halasszák el a nagy értékű termékek megvásárlását, mint amilyen például az autó.
A Lada jelen helyzetben egyet tehet: veszettül keresheti az orosz piacon kívüli lehetőségeket. A nagy európai piacos tervekből egyelőre csak a magyarra való visszatérés valósult meg, pedig ha megvetnék a lábukat a nyugati piacon, az stabil támaszt jelentene a gyárnak. A jelenlegi drámai helyzet sok kérdést felvet a Lada jövőjéről, de azt mondjuk jó volna tudni, az AutoVaz-nak, illetve az azt 75 százalékban birtokló Renault-nak meddig éri meg vergődni vele, mert ha csak az orosz kormány nem kezd józanabb és tisztább külpolitikába, nem valószínű, hogy a következő években magához tér az eladások gerincét jelentő orosz autópiac.