Most köszönjünk el a ZAZ-tól vagy jó lesz jövőre?

2016.01.19. 17:22

A lassan két éve tartó közel tetszhalott állapot után tavaly teljesen beleállt a földbe az ukrán autópiac, aminek egyenes következménye a ZAZ vergődése. Most végre belátták, hogy nincs tovább – legalább is egy évig biztosan bezárnak.

A Chevrolet Aveo alapjaira épített ZAZ Vida
A Chevrolet Aveo alapjaira épített ZAZ Vida

A 2016-os sem Kelet-Európa éve lesz az autóiparban. Oroszországban a béka segge alatt vannak az eladások, és a közelmúltban még szép reményekkel bíró Lada is csak vergődik egy ideje, Ukrajnában pedig nem elég, hogy megszűnt a kereslet a szupersportautókra, már a kisember autógyára, a ZAZ is mély gödörbe került.

A ZAZ Forzának pedig egy kínai Chery az alapja
A ZAZ Forzának pedig egy kínai Chery az alapja

Az egykor Zaporozseceket gyártó, majd a Chevrolet Aveotól a Mercedes E-osztályig mindenféle autót liszenszalapon készítő vagy bérben összeszerelő üzem sora egy ideje már nem megy jól. Tavaly mindössze 3600-at adtak el a még mindig gyártott, Daewoo-alapú ZAZ-okból, a bérgyártásuk pedig az ország keleti felén duló háború és az instabil állapotok miatt gyakorlatilag megszűnt. A GM ugyan gyártat még náluk afrikai piacra szánt modelleket, de amint abból legyártják a tervezett 16 ezres volument, a tulajdonos UkrAvto szándéka szerint egy egész évre teljesen leállnak. A ZAZ hosszú távú helyzetén a helyi viszonyok normalizálódása, és az ukrán piac talpraállása segítene, de drasztikus javulásra egyelőre nem sok kilátás van, így nem kizárt, hogy a hónapokon belül indított leállás végleges lesz Zaporizzsjában.