Végre! Jönnek az életszerűbb kibocsátási mérések

2016.02.13. 13:56

Jóváhagyták a károsanyag-kibocsátását mérő új eljárás bevezetését az európai uniós tagországok gazdasági és pénzügyminisztereinek pénteki tanácsülésén (Ecofin). Jöhetnek az életszerű közlekedési viszonyokhoz illeszkedő tesztek. A célkritériumok ígéretesek.

Végre a döntéshozó bürokraták előtt is tiszta: az új autók típusengedélyének kiadásához jelenleg figyelembe vett laboratóriumi mérések távolról sem mutatnak reális képet a nitrogén-oxid-kibocsátásról. Miközben a hivatalos határértékeket akár 400-500 százalékkal is meghaladhatja egyes típusoknál a valós szennyezés. Ebben nagy felelősségük van a lapító gyártóknak, de legalább ennyire elhibázottak a jelenlegi mérési technikák. Ezt reformálják meg végre a közeljövőben az Európai Unió Tanácsának pénteki döntése után.

A valós vezetési feltételek mellett (RDE) mért károsanyag-kibocsátási tesztre vonatkozó eljárás a gépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátásának csökkentését tűzte ki célul. A követelmények bevezetése során első lépésként a gyártóknak az új modellek esetén 2017 szeptemberéig (az újonnan gyártott járművek esetében 2019 szeptemberéig) a laboratóriumi teszteredmények és a normál használat során mért járműteljesítmény közötti eltéréseket legfeljebb 2,1-es (110 százalékos) "megfelelési tényezőre" kell csökkenteniük.

Második lépésként az új modellek esetében 2020 januárjáig (az összes új gyártású gépjármű esetén 2021 januárjáig) a mérési eredmények eltéréseit legfeljebb 1,5-ös (50 százalékos) megfelelési tényezőre kell csökkenteni, figyelembe véve a hibahatárokat is. Az Európai Bizottság javaslatában ugyanakkor a dízelautók nitrogén-oxid-kibocsátási határértékének ideiglenes megemelése szerepel az Euro6 környezetvédelmi normáknak megfelelő könnyű személy- és haszonjárművek esetében. A bizottság szerint a határértékek átmeneti könnyítését az új hordozható kibocsátásmérő rendszerek használatából adódó mérési pontatlanságok és "a jelenleg gyártott dízelautók valós vezetési körülmények közötti teljesítményének rövid távú fejlesztésének műszaki korlátai" indokolják.