Túl nehéz a Model X New York legnépszerűbb hídjának

2016.02.27. 14:21

Egy nagy blama híre hasít éppen az amerikai autós sajtóban. Hatása az autóiparra csekély, ám annál mókásabb a tény: a Tesla Model X túl nehéz New York legnépszerűbb hídjára.

A Brooklyn-híd 1883 óta köti össze Brooklynt Manhattannel. Anno mint a világ első acélkábeles függőhídja épült, és máig jól szolgál: ma ez a fő kapocs New York legaktívabb kerületének központja és végtelen alvókerülete között. Kétszer három sávon mennek itt az autók, messze nem ez legforgalmasabb híd, amin be lehet jutni Manhattanbe, de ez a legismertebb, szóval kínos lenne a Teslának, ha kitiltanák innen a Model X-tulajokat. Márpedig törvény szerint eddig sem mehettek volna rá.

A történet nagyon egyszerű. A Brooklyn-hídra három tonnánál nehezebb jármű nem hajthatna rá. Egy 133 éves híd esetén ez nem is túl szigorú, csakhogy az USA-ban ennyit jónéhány átlagautó meghalad. Például sok pickup, ami New Yorkban ugyan nem népszerű, de a Cadillac Escalade, a Lincoln Navigator vagy mondjuk a Chevy Suburbans változattól függően ott táncolnak a határnál. És itt jön minden New York-i Tesla-buzi rémálma: a Model X bizony átlépi a határt.

A probléma természetesen nem a Tesla száraz tömege, az alig két mázsával több, mint a legnehezebb Model S-é: 2470 kilogram. Elon Musk villany-SUV-ja a megengedett legnagyobb össztömegen vérzik el, amibe az ottani szabályzás szerint is mindent bele kell venni az utasoktól a gyerekülésen át az utolsó csepp olajig a kormányszervóban. Ez 6768 font, 3070 kilogramm, azaz meghaladja a Brooklyn-híd súlyhatárát, és még sokezer másikét az USA-ban.

Eddig egy konkrét esetről sem tudni, amikor Model X-est bírságoltak volna bármely amerikai hídon, igaz, épp csak beindult a termelés, néhány száz járja még csak az ország útjait. Hogy a hírverés hatására vérszemet kapnak-e a New York-i rendőrök majd kiderül, de az biztos, hogy a súlyhatárt nem írják majd át a Tesla kedvéért, úgyhogy legális útnak marad a kerülő a Model X-ek számára.

A Tesla bő 6700 fontja mögött van ám más is: hatezer font (2720 kilogramm) feletti legnagyobb megengedett össztömegű jármű haszonjárműnek minősíthető az USA-ban, legalábbis cégadózási szempontból. A 25 ezer dollár adókedvezményt érő határ Hummer-kiskapuként is él az amerikai köznyelvben, és persze a Tesla is tudja, hogy az ő SUV-juk belefér a minősítési határba. Legalábbis nem tagadják a könyvelési lehetőséget, mégha a Model X marketingjét értelemszerűen nem próbálják erre felfűzni.