Nem lesz olcsó Nissan sportkocsi

2016.03.25. 17:18

A Nissan alelnöke, Shiro Nakamura tisztázta a helyzetet a New York Auto Show-n: elmondta, hogy bár valóban voltak ilyen terveik, végül úgy ítélték, a fejlesztés költségei túl magasak volnának.

A legnagyobb baj a sportkocsikkal, hogy ilyen járművet nem építhetnek a tömegmodellek műszaki alapjaira, hisz azok keresztben álló orrmotorral és fronthajtással készülnek. Ez ugyan olcsó, de rossz súlyelosztást eredményez, és alulkormányzott viselkedést – magyarul az ilyen autó kanyarban, illetve gáz alatt fordulva tolja az orrát. Egy hátsókerék-hajtású padlólemez kifejlesztése viszont túl drága, legalábbis a Nissannál erre a következtetésre jutottak.

Három éve Tokióban ugyan bemutatták az IDx Freeflow tanulmányt, amely hosszmotoros, hátsókerék-hajtású, de a tömeggyártmányokhoz hasonlóan egyszerű kivitelű volt, de Nakamura azt mondja, kiderült, hogy egy ilyen szériamodell kifejlesztése – úgy, hogy lényegében minden főegységét a nulláról kellene megtervezni – csak jelentős veszteséggel lehetne kivitelezni. „Ha találunk egy olyan megoldást, amivel olcsó és könnyű maradhat egy ilyen autó, akkor újra napirendre kerülhet a kérdés, de most tartanunk kell magunkat a platform-stragégiához. Korábban nem így működtek a dolgok.” - mondta az alelnök. Ugyanakkor azt is megerősítette, hogy a GT-R és a Z sportkocsi helyzete egyelőre biztos a kínálaton belül, ezek, ahogy fogalmazott, örökké megmaradnak.

Egyre inkább úgy néz ki, hogy az olcsóbb sportkocsik piaca nem elég erős a komoly versenyhez. Mára kialakult egyfajta piacmegosztás: a Mazda MX-5-öt eltartja az olcsó sportkocsik piaca, egy lépcsővel feljebb a Toyota GT 86-Subaru BRZ párosnak sincs igazán erős ellenfele, de hasonló helyzetben van a Nissan is a 370Z-vel. Igazi verseny csak a sportkocsigyártás felsőházában van, ahol jóval nagyobb a nyereség egy-egy autón, így több szereplőt is eltart a piac. Ezzel együtt a legtöbb gyártó ma már inkább presztízs-okokból készít hátsókerék-hajtású élményautókat, hisz a magas fejlesztési költség és az egyedi műszaki alapok miatt ezek hasznot nemigen hoznak. Még az olyan nagyágyúk is, mint a Porsche, sokkal többet keresnek egy-egy szabadidő-autón.