Lemond a Lada elnökségéről a Renault vezére

2016.04.18. 18:00

Hiába többségi tulajdonos a Renault a Ladákat gyártó AvtoVAZ vállalatban, úgy néz ki, a franciák kénytelenek kijjebb hátrálni a vállalat vezetéséből. Az első tünet a korábbi vezérigazgató, Bo Andersson távozása volt – az ő helyét a Dacia korábbi igazgatója, Nicolas Maure vette át – most pedig Carlos Ghosn mond le az AvtoVAZ elnöki tisztjéről.

A háttérben természetesen az Oroszország elleni embargó és az alacsonyan tartott olajár egyik következménye, az autók iránti kereslet csökkenése áll. Erre a Renault delegálta AvtoVAZ vezetés elbocsátásokkal és a beszállítókkal kötött szerződések felülvizsgálatával reagált, aminek nem mindenki örült: volt egy pillanat, amikor az alkatrészgyártók Putyin elnökhöz küldtek delegációt, hogy az fékezze meg a Lada igazgatóját. Akkor az orosz elnök nyíltan nem folyt bele az ügybe, de egyesek szerint az AvtoVAZ kisebbségi tulajdonosán, az állami tulajdonú Rostec-en keresztül mégis igyekszik nyomást gyakorolni a franciákra.

Ghosn lemondása persze inkább gesztus-értékű lépés, mint érdemi változás, hisz a Renault áttételesen még mindig az AvtoVAZ részvények 50,01%-át birtokolja. A Renault-vezér ráadásul megmarad az Alliance Rostec Auto BV elnökének – ezen a cégen keresztül birtokolják az AvtoVAZ részvénytöbbségét – így azonban valaki más, a Rostec által delegált Szergej Szkvorcsov áll majd a reflektorfényben, ő lesz az orosz autógyár arca.

Egyelőre úgy néz ki, a Renault rossz lóra tett az AvtoVAZ-zal, hisz a jelenlegi helyzetben az orosz autógyártáson nemigen lehet nyerni, és egyelőre nem látszik, hogy mikor javulhat a piaci helyzet. Ghosn valószínűleg kivárásra játszik, és próbálja kihúzni a lehető legkisebb veszteséggel a lehető leghosszabb ideig, arra számítva, hogy ha enyhülnek a szankciók és nő az olaj ára és ismét lesz kereslet az autók iránt Oroszországban. Akkor nagyot nyerhet, ha megtartja az erős piaci pozíciót – a baj csak az, hogy addig is fedezni kell az AvtoVAZ veszteségeit, ami nem olcsó. Így a nagy kérdés igazából az, hogy a Renault kitart-e, vagy kénytelen lesz feladni, és kihátrálni a Ladából.

Ghosn még 2013-ban került az AvtoVAZ elnöki székébe, miután a Renault többségi részesedést szerzett az orosz gyártóban egy elég komplikált, évekig húzódó tárgyalásokon kialakított megállapodás után.