Vadiúj dízelmotort mutat be a Ford

2016.04.27. 11:44

A Ford új kétliteres turbódízel motort tervezett, amelyet EcoBlue-nak neveztek el. Elsőként a Transit és Transit Custom modellekben vetik be, de ez csak az első lépés, később a Ford nagyobb személyautóiban is megjelenik.

Talán az új motor bemutatásával végre sikerül egységesíteni a Ford dízelmotor-kínálatát, amely az elmúlt bő évtizedben meglehetősen zavaros képet mutatott. A Ford ugyanis egyszerre fejlesztette saját dízelmotor-kínálatát – ezek a motorok kerültek a haszonjárműveikbe – és használta a Peugeot HDi motorjait a személyautóiban. Ám úgy tűnik, a korábban Panther munkanéven fejlesztett EcoBlue sorozat minden korábbi dízelmotort egyszerre válthat le.

Az új motort állítólag az utolsó részletig friss konstrukció, ahol felhasználták az összes, manapság ismert trükköt a hatékonyság javítása érdekében. A Ford 13%-os fogyasztáscsökkenést ígér – ez alighanem a Transitban használt 2,2 literes dízelhez képest értendő – miközben azt mondják, sikerült javítani a motor használhatóságát azzal, hogy 1250-es fordulatszámnál 20%-ot nőtt az elérhető maximális nyomaték. Emellett az új motor csendesebb is, alapjáraton például felére csökkent a zajszint a már említett 2,2 litereshez képest. Egyelőre háromféle változat létezik, 105, 130 illetve 170 lóerő csúcsteljesítménnyel, de a gyáriak szerint jóval 200 lóerő fölé is mehetnek a konstrukció alapvető megváltoztatása nélkül.

Az átállás az új motorra valószínűleg fokozatosan történik meg – először érthető módon a régebbi tervezésű, saját fejlesztésű dízeleket cserélik le, csak aztán a személyautók nagy részében alkalmazott Peugeot-Ford motorokat. Úgy hallani, az EcoBlue sorozat később bővül egy 1,5 literes taggal is, bár erről egyelőre nem tudni, hogy a meglevő 1,5 literes négyhengeres TDCi újabb változata lesz, netán a most bemutatkozó kétliteresből alakítanak ki háromhengerest a blokk megkurtításával.