Az év buszával közlekedik a magyar válogatott a foci Eb-n

2016.06.09. 14:49
Franciaországban gyártott Iveco Magelys Lounge típusú buszokkal közelíthetik meg, a pénteken kezdődő labdarúgó Európa-bajnokság helyszíneit a csapatok.

Az idei év buszát választotta a 2016-os franciaországi futball Európa-bajnokság főtámogatója a résztvevő csapatok szállítására. A választás nem igazán meglepő, ugyanis az Iveco Magelys Lounge turistabuszokat a megboldogult Irisbus, (korábban a Renault) lyoni gyárában szerelik össze.

A nemzetközi futballbajnokságok történetében nagy hagyománya van a buszos szállításoknak. A különböző városokban megrendezésre kerülő meccsekre már évtizedek óta buszokkal utaztatják át a csapatokat egyik helyszínről a másikra. Sokszor nagy harc folyik a különböző gyártók között a háttérben, hogy ki szállíthassa a csapatok buszait, ugyanis presztízskérdés az, hogy kinek a járművei jelennek meg a híradásokban nap mint nap. A legtöbbször – ahogy most is – a rendező országban gyártott autóbuszokat szokták előnyben részesíteni. Az is igaz, hogy négy éve ez nem sikerült, ugyanis az ukrán-lengyel közös rendezésű Eb-re Setrákat választottak hivatalos csapatbuszoknak, amin a lengyelek kissé ki is akadtak.

A buszokat általában a főtámogató rendeli meg, és most nem kell az önérzetes franciáktól aggódnia, hiszen a Magelys Lounge nemcsak Franciaországban készül, de viszonylag olcsó és jó turistabusznak számít a piacon. A 12, 2 méter hosszú csapatbuszokban 32 bőrfotel kapott helyet, amelyek mindegyikéhez tartozik egy 7 colos kijelző, valamint egy-egy 230 voltos konnektor is. A focisták kényelmét szolgálja még a bárpult, a Wi-Fi és a kiszolgáló személyzet. 

A hathengeres, 380 lóerős, 9 literes Iveco Cursor 9 motor a ZF tizenkét fokozatú AS Tronic váltón keresztül repíti a buszt a 104 kilométer per órás végsebességig. Nem maradtak ki a Magelys Lounge változatából a korszerű elektronikai eszközök sem, a busz lényegében minden vezetősegítő funkciót tud, amit ma megtalálunk egy luxuslimuzinban.  A kibővített vészfékrendszer (AEBS) ütközésveszély esetén figyelmezteti a vezetőt, ha az nem reagál, akkor az elkerülhetetlen ütközés előtt automatikus vészfékezésbe kezd. De van a buszban sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS), adaptív sebességtartó (ACC), elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) és az egésznek az alapja az elektronikus fékrendszer (EBS).

Az UEFA, korábbi szokásához híven, pályázatot írt ki a buszokon megjelenő szlogenekre. Összesen több mint egymillió szavazat érkezett a különböző országok szlogenjeire. A magyar válogatott csapatbuszán aRia Ria Hungária! szlogen olvasható, aminek a kicsit érdekesen hangzó angol Ry Ry Hungary! változata is megjelenik a busz oldalán, szerencsére ez utóbbi csak egész kicsiben. Az összes csapatbuszon rajta van a nemzeti zászló és az ország neve is, természetesen angolul.

Érdekesség a többször is említett buszbeszerző, azaz a főtámogató, aki nem más, mint a dél-koreai Hyundai. Ugyanis kézenfekvő lenne, hogy a világ egyik legnagyobb buszgyártójaként (több mint 17 000 buszt gyártanak évente) ez a cég hozza a foci Eb buszait Franciaországba. Azonban van egy prózai oka annak, hogy nem koreai busszal utazhatnak a focisták: nincs az EU piacaira szánt autóbusza Hyundai-nak. Így a koreaiaknak be kell érniük az itt elérhető busztípusokkal. Persze a Hyundainak így sincs oka a szomorkodásra, hiszen több száz más járművet: személyautókat, furgonokat, terepjárókat és kisbuszokat szállított a franciáknak az Európa-bajnokság zökkenőmentes lebonyolításához.

Hamarosan kiderül, hogy a magyar csapat Magelys Próját meddig láthatjuk a bajnokságról szóló híradásokban, de reményeink szerint a foci Eb végéig láthatjuk a hazai csapat kék buszán virító Ria Ria Hungária! feliratot. A magyarok kedden 18:00-kor kezdik a megmérettetést Ausztria ellen, aki megnézi a felvezető műsort is a meccs előtt, az remélhetőleg láthatja majd a magyar csapat buszát is.