Kiderült, mi a Volkswagen nagy terve

2016.06.17. 11:44

Tavaly ősz óta egyértelmű, hogy a dízelbotrány okozta csillagászati költségek ellensúlyozására a VW csoport vezetésének változtatnia kell a cég működésén. Korábban számos találgatás napvilágot látott, de a cég vezérigazgatója, Matthias Müller tegnap hozta nyilvánosságra, hogy miként fest majd a vállalat eddigi történetének legnagyobb átszervezése.

A lényeg, hogy nem kevesebb, mint évi 8 milliárd eurót szeretnének megtakarítani, és 2025-re 6-ról 8%-ra növelnék az üzemi nyereség és a forgalom arányát. Ennek érdekében jelentősen csökkentenék az adminisztrációs költségeket – a cél a forgalom 12%-a alatti érték – a és visszafognák a házon belüli versenyt.

Ennél persze konkrétabb lépésekről is szó esett. Az egyik lényeges döntés, hogy egy cégben egyesítik a Volkswagen csoport széttagolt alkatrészgyártási tevékenységét. Ahogy Müller fogalmazott, ez nagyobb befektetői szabadságot jelent majd, ami arra utal, hogy az alkatrészgyártási tevékenységet akár teljesen ki is szervezhetik a cégből, ahogy korábban számos más autógyár, így a Ford és a General Motors is tette korábban. Jelenleg 26 alkatrészgyárban mintegy 67 ezer dolgozót foglalkoztat a VW, így a létrehozni tervezett cég elég komoly piaci erőt képvisel majd. Egy ilyen lépés nagy előnye, hogy a VW alkatrészgyáraiból független beszállító válhat, így megfelelő menedzsmenttel önálló nyereséget is hozhat, azon felül, hogy továbbra is ellátja a német autógyártót.

Müller természetesen ezt az alkalmat is megragadta, hogy a divatos témákat is megemlítse: harminc elektromos típust ígért 2025-re, és azt mondta, arra számítanak, hogy kilenc év múlva már évi 2-3 millió elektromos járművet gyártanak majd. Emellett a VW az önvezető autók fejlesztésében is jelentős fejlődést várnak a jövőben. „Kifejlesztjük a szükséges szakértelmet – ennek érdekében egyebek közt mintegy ezer szoftver-specilaista szakembert tervezünk felvenni.” - mondta a vezérigazgató. Szó esett arról is, hogy a Volkswagen csoport önvezető modelljeivel a manapság gombamód terjedő okostelefon-alapú autómegosztó- és taxi-szolgáltatások kiépítéséből is kivenné a részét. Azt persze senki nem tudja biztosan, még maga a vezérigazgató sem, hogy ezekből a hosszabb távú jóslatokból mi válik valóra, hisz a villamos- és önvezető autók iránti valós keresletet egyelőre lehetetlen kielégítő pontossággal előre jelezni, különösen kilenc évre. Az viszont egészen biztos, hogy a VW csoport fejlesztési költségvetésének egy jelentős hányada megy el majd ilyen járművekre a következő évtized során.

Ugyanakkor számos részlet akad, amelyről egyelőre hallgat a Volkswagen vezetése. A 12 márka sorsa is ilyen, de Müller azt mondta, márkánként külön szeretnék bejelenteni a követendő stratégiát az év végéig. Magyarul az sem kizárt, hogy lesz márka, amit eladnak, vagy tőzsdére visznek, de a végleges döntés egyelőre nem született meg ezzel kapcsolatban.

Egy elem feltűnően hiányzik a tervekből, legalábbis egyelőre: a munkaerő költségének csökkentése. Elemzők szerint ezen a téren meg van kötve a VW vezetés keze, hisz a felügyelőbizottság közel felét a szakszervezet delegálhatja, és általában őket támogatja Alsó-Százország tartomány is, amely a cég részvényeinek ötödét tartja a kezében. Pedig állítólag az egyik legnagyobb gond, hogy az elmúlt években jelentősen megnőtt a Németországban alkalmazott munkaerő költsége, de ezen a fenti okokból nemigen tudnak változtatni.