A Lada eladások együtt zuhannak az orosz autópiacéval, a koreaiak viszont tartják magukat – ennyi elég is lehet, hogy az év végén átvegyék a piacvezető szerepet. Ez azért meglepő, mert évtizedek óta először kerül komoly veszélybe az AvtoVAZ piacvezető szerepe Oroszországban. Ezzel együtt mostanában senkinek nem nagy üzlet autót eladni az orosz piacon, gyorsan zsugorodik, évente vagy a harmadával.
Az év első öt hónapjának adatai már mutatják a koreai hatalomátvétel jeleit: a Lada összesen 102 ezer autót adott el ebben az időszakban, a Kia 56 ezrével és a Hyundai 52 ezrével szemben. Ha hozzászámoljuk a Renault és a Nissan eredményeit a Ladáéhoz – hisz az AvtoVAZ többségi tulajdonosa a Renault-Nissan – akkor még az orosz márka van elöl, de így sem sokkal. Ennek a magyarázata pedig az, hogy míg a Lada eladásai nagyjából együtt csökkentek a teljes piaccal – a Lada 31%-kal adott el kevesebb autót 2015-ben, mint egy évvel előtte – addig a Hyundai és a Kia 10, illetve 15%-os csökkenést produkált. Ez pedig fantasztikus eredmény egy 36%-ot zsugorodó piachoz képest.
Úgy hallani, a jelenség oka, hogy a Hyundai és a Kia viszonylag olcsón kínál vállalható minőségű autókat, míg a Ladának egyelőre nem sikerült levetkőznie a régebbi modellek kapcsán kialakult előítéleteket. Ráadásul az Oroszország elleni gazdasági szankciók miatt épp az az árérzékeny réteg tűnt el az újautó-vásárlók közül, amely nagyobb részben a Lada olcsóbb modelljeit vásárolta. Így lehetséges az is, hogy jelenleg a Hyundai Solaris – mifelénk ismertebb nevén az Accent – az ország legnagyobb számban eladott személyautója, megelőzve a Lada Grantát és a Kia Riót.
Egyelőre úgy néz ki, a Renault-Nissan rossz lóra tett az AvtoVAZ megvásárlásával. A cég jelentős veszteséget termel – csak az idei év első negyedében 118 millió euró mínuszban zártak – és nincs is sok esély rá, hogy ez a helyzet változzon, amíg Oroszország gazdasága nem áll talpra megint. Ám félő, hogy addigra a Lada elvesztheti piacvezető pozícióját, és ha nem költenek rá, a választék is elavul. Amit viszont most fejlesztésre szánna a Renault, az gyakorlatilag kidobott pénz – olyan csapda ez, amiből a Renault-Nissan nemigen szabadulhat jelentős veszteségek nélkül.