Németország a Fiatot vádolja csalással

2016.09.01. 17:59

A német hatóságok szerint a Fiat kétliteres dízelmotorja illegális, mert túl hamar kapcsolja le kipufogógáz-tisztító berendezését. A nitrogén-oxid katalizátor 22 perc után kapcsol le, ami a németek azért van, mert egy szabvány kibocsátás-mérés 20 percig tart. A Fiat-Chrysler részéről továbbra sem mondanak mást, csak annyit, hogy az autóik megfelelnek minden előírásnak.

Még májusban alakult ki konfliktus a Fiat-Chrysler és a német hatóságok között: az olaszok egyszerűen nem mentek el a német közlekedési miniszter által tartott megbeszélésre, és azt mondták, a német közlekedési hatóság, a KBA nem illetékes az ügyük megítélésében. Az olasz kormányzat is a Fiat mellé állt, mondván, hogy a gyártó típusainak vizsgálata az ő hatáskörük, és szerintük minden rendben. Úgy néz ki, ahogy vége a szabadságolásoknak, kiújult a konfliktus – ezúttal már az Európai Bizottságot is bevonnák a németek.

Sajtóhírek szerint a Fiat 500X, a Jeep Renegade és a Fiat Dobló típusokban alkalmazott kétliteres turbódízel motor működik szabálytalanul: 22 perc után egyszerűen lekapcsolja a nitrogén-oxid katalizátort. Hogy ez miért történik, arra a gyáriak egyelőre nem adtak kielégítő magyarázatot, az azonban csak a németek feltételezése, hogy ez a szabvány emssziós mérés húsz perces időtartama miatt történik. A KBA egyébként a megvizsgált 53 autótípus többségénél találkozott hasonló jelenséggel. Ezt a gyártók azzal magyarázták, hogy a motor védelme érdekében bizonyos hőfokon szükség van a kipufogógáz-tisztítás szüneteltetésére. Ez a kiskapu eredetileg azért került a rendszerbe, mert a nagyon alacsony hőfokon történő hidegindítás esetében fellépő páralecsapódás károsíthatná a motort, de a KBA azt találta, hogy a gyártók ezt a szabályt meglehetősen liberálisan alkalmazták. Ám amíg ezt megengedi a szabvány, addig az így működő motorvezérlők nem számítanak szabálytalannak.

Egyelőre nehéz lenne megjósolni, hogy a német hatóságok és a Fiat közti játszma hogyan végződik majd, de az az érzésünk, ez már sokkal inkább politikai ügy, mint környezetvédelmi kérdés, azaz szinte bármi kisülhet belőle, attól függően, hogy a felek meddig hajlandók elmenni igazuk bizonyításában.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.