Sion, az igazi népautó

2016.09.05. 15:19

Az autók legtöbbje nagy, sok százezer embert foglalkoztató vállalatóriások fejlesztése, de egy apró müncheni cég, a Sono Motors nem ilyen. A maroknyi fiatal által alapított vállalkozás egy villanyautó fejlesztésébe fogott, méghozzá lényegében zsebpénzből. Készítettek egyetlen prototípust, majd erre építve elindítottak egy közösségi finanszírozási kampányt: 150 ezer eurót szerettek volna összegyüjteni az internet népétől. Sikerült, így folytatódhat a projekt.

A Sion nevű jármű fura szerzet: részletek nélküli buborék-forma, polikarbonát karosszériával, amelybe egykristályos szilícium-alapú napcellákat építettek. A készítői szerint így durván 30 kilométer megtételéhez elegendő energiát képes összegyűjteni a karosszéria – ennyit valóban mindenféle költség nélkül tehet meg naponta. A jármű belül is hasonlóan puritán, a műszerfalon egyetlen érintőképernyő és egy minimál-műszer töri meg a műanyag burkolat egyhangúságát.

Akadt a cég munkatársainak néhány igazán érdekes ötlete is. Ilyen például a breSono légszűrő, amely egyfajta mohát használ a levegő szűrésére. Ez egyrészt természetes, másrészt a Sono Motors szerint igen hatékonyan szűri ki a szennyeződéseket az autó légterébe jutó levegőből. Ráadásul nemigen igényel gondozást, hisz az áttetsző karosszériapanelek miatt elegendő fényt kap, a nedvességet pedig a levegőből veszi. A másik ötlet, hogy a jármű alkatrész-ellátását egy internetes csomagküldő szolgálaton át biztosítanák. A tervezők szerint a Sion nem csak járműként hasznosítható, de a napcelláknak köszönhetően mobil áramforrásként is beválik.

A tervek szerint a befolyt pénzből további prototípusok készülnek, amelyeket a közösségi finanszírozók 2017-ben ki is próbálhatnak. A végső cél persze a sorozatgyártás: kétféle változatot kínálna a cég, az Urban fantázianevű kivitelt 120 km-es hatótávval, és az Extendert, amellyel akár 250 km is megtehető lenne egy töltéssel. Mindkettő hatszemélyes volna, egy 50 kW-os, azaz 68 lóerős villanymotor hajtaná, a végsebessége pedig 140 km/h körül lenne. Az igazán nagy durranás az, hogy ezeket a járműveket meglepően jó áron lehetne beszerezni: a kisebb, 14,4 kWh-s akkumulátort hordozó Urban árát 12 ezer eruóra, azaz 3,7 millió forintra becsülik, de a 30 kWh-s akkuval felszerelt Extendert is meg lehetne kapni 16 000 euróért, vagyis 4,95 millió forintért.

Azt persze nagyon nehéz megjósolni, hogy mi lesz ebből az ambiciózus kezdeményezésből, hisz autót fejleszteni általában milliárd eurós tétel. A Sono Motors közösségi finanszírozási kampányában viszont eddig mindösszesen 182 ezer euró jött össze – nagy kérdés, hogy ez mire lesz elegendő, egyáltalán kijön-e belőle a beígért fejlettebb prototípusok elkészítése.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.