Gyártásra kész a lapra szerelhető teherautó

2016.09.07. 12:05

Úgy tűnik, a három éve bemutatott Ox mostanra kiforrott konstrukcióvá vált, csak egy befektető hiányzik, aki vállalná egy üzem felállításának költségeit. A ránézésre rémesen primitív járműnek több vonzó tulajdonsága is van, de a legnagyobb előnye, hogy egy 40 láb hosszú szabvány konténerben elfér hat lapra szerelt egységcsomag, amelyekből 12 óra alatt szinte bárhol, különleges felszerelés nélkül, közönséges szerszámok segítségével összeépíthető a működőképes jármű.

Sir Torquil Norman, az Ox ötletgazdája a korábbi bemutató óta szövetkezett Gordon Murray-vel – úgy tűnik, a McLaren F1 tervezőjének manapság mindenben benne van a keze – aki a gyártási és összeszerelési eljárást segített tökéletesíteni. A Murray T25 és T27 számára kifejlesztett iStream gyártási eljárást hasznosították itt is, és persze Murray mérnöki tapasztalatát. Azt mondják, a fronthajtású teherautó csaknem mindenütt elment eddig, ahol egy Land Rover Defender, köszönhetően a bőséges hasmagasságnak és a kis túlnyúlásoknak, annak ellenére, hogy egyelőre minden próbapéldány fronthajtású, és a futómű független felfüggesztésű.

A nagyrészt egyszerű szögvasakból, zártszelvényekből és vízhatlanított rétegelt lemezből álló karosszériát továbbra is 2,2 literes, 98 lóerős Ford dízelmotor mozgatja, hatfokozatú kézi váltón keresztül. A négy méternél alig hosszabb jármű fülkéje három személyes, de a platón akár tíz főnek is van hely, vagy elhelyezhető rajta nyolc 200 literes fémhordó, illetve három szabványos raklap. A plató hátsó falát úgy alakították ki, hogy egyben rámpaként is szolgáljon a be- és kirakodáskor, az padok ülőlapjai pedig elég erősek hozzá, hogy homok-létraként is használhatók legyenek.

Eddig durván hárommillió angol fontot költöttek el a fejlesztésre, de a gyártásra még hiányzik a pénz. A fejlesztés hátterében álló nonprofit alapítvány, a GVT-nél azonban úgy vélik, két éven belül piacra tudják dobni az Ox-ot, természetesen építőkészlet formájában. Piacként elsősorban Afrika és a Távol-Kelet szegényebb régióira számítanának, ahol az egyszerű szerelhetőség, a jó terepjáró képességek és a helyi összeszerelés lehetősége fontosabb előny, mint amekkora hátrány a hangszigetelés, a gyűrődőzónák és a kényelmi berendezések teljes hiánya.