Kínában lassan hagyomány, hogy mindent lemásolnak a helyi autógyártók, amiben látnak egy kis fantáziát. Most épp a Ford S-Max esett áldozatul, de a klón, a Lifan Xuanlang olyan ügyetlen, hogy az már-már bájos.
Az az ember érzése, hogy ennyi erővel akár rajzolhattak volna valami eredetit is a kínai formatervezők, hisz a végeredményen semmi nem stimmel. Ám annyi mégis megmaradt a Ford eredeti formatervének jellegzetességeiből, hogy felismerhető legyen az S-Max karaktere. A kínaiak elrontották az eredeti arányokat: a Xuanlang ugyan majdnem ugyanolyan hosszú, mint a Ford egyterűje – az előbbi 4,72, az utóbbi 4,79 méteres – viszont a kínai kópia bő hét centivel keskenyebb és egy centivel magasabb, a tengelytávja pedig hét centivel rövidebb, 2,78 méteres. Ezzel együtt túl sok részlet stimmel: az ajtók és ablakok beosztása, a lámpák formája, az autó oldalának tagolása – egyszerűen túl sok ez véletlen egybeesésnek.
Az elrajzolt, kiskerekű Ford-klón természetesen már sorozatgyártásra vár, már azt is tudni lehet, hogy háromféle motorral tervezik gyártani. A vásárlók 1,8 és 2 literes szívó benzinmotorokkal, vagy 1,5 literes turbómotorral rendelhetik meg a Xuanlangot, az előbbiekhez ötsebességes kézi- vagy hatfokozatú automata váltó lesz kapható, az utóbbihoz ötsebességes manuális vagy nyolcfokozatú automata.
És hogy miért érné meg ilyet venni Ford helyett? Az ára miatt: egy alapkivitelű Lifan egyterűt 2,9 millió forintnak megfelelő jüanért adnak, de a csúcsmodell is csupán 3,73 millió forintnak megfelelő kínai fizetőeszközért vihető haza. Ha azt nézzük, hogy csaknem három ilyen kijön egy alapkivitelű S-Max árából, akkor sejthető, hogy Kínában melyik számíthat nagyobb népszerűségre.
Exportálni persze nemigen tudják majd, de mivel Kínában gyakorlatilag nem működik a szerzői jog formatervekre vonatkozó része, a hazai piacon nemigen állhat az útjába semmi.