Másfél millióval támogatja a kormány a villanyautó-vásárlást

2016.09.21. 14:17 Módosítva: 2016.09.21. 14:17

Évek óta hallani, hogy a kormány támogatná a környezetbarát járművek terjedését Magyarországon, de most először hangzottak el konkrétumok. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter ma, a Várkert Bazárban ismertette a programtervezet részleteit.

A miniszter szerint autónként legfeljebb 1,5 millió forinttal járulnak hozzá az zöld rendszámos autók vásárlásához. Az összeget azonban pályázati úton lehet elnyerni, azaz nem jár automatikusan, és van még néhány feltétel, amely korlátozza az állami támogatás igénybevételét. Ilyen, hogy legfeljebb a vételár 21%-át állja az állam, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 7,14 millió forintnál olcsóbb autóhoz nem vehető igénybe a teljes összeg. 15 millió forintnál drágább autók vásárlását sem támogatják, mondván, hogy nem a luxusautó-vásárlók kisegítése a cél. A támogatás csak személyautókra és kisteherautókra vehető igénybe, és összesen 2 milliárd forintot szánnak a célra, azaz az idén nagyjából 1300 zöld rendszámos autóra jut támogatás. A pályázatokat október 27-éig lehet benyújtani.

Támogatást azon típusok vásárlásához nyújtanak, amelyek zöld rendszám használatára is jogosultak, azaz tisztán elektromos, hatótávnövelővel ellátott elektromos és konnektoros hibrid modellek jöhetnek szóba. Ezek a típusok – legalábbis a Magyarországon már kaphatóak – jellemzően elég drágák, így a villanyautókból állami segítséggel sem lesz tömegjelenség a magyar utakon.

Álljon itt néhány jellemző példa, hogy lássuk, mibe kerül ma egy zöld rendszámos autó a támogatással. A Nissan Leafhez például 7,58 millió forintért lehet majd hozzájutni, a VW e-UP! típust most a gyári kedvezménnyel együtt akár már 5,79 millió forintért haza lehet majd vinni. A Golf GTE konnektoros hibrid ára 10,38 millió forintra csökken majd, a hibrid Kia Optimáé pedig 11,1 millióra. A hatótávnövelős villanyautók eddigi egyetlen itthon kapható képviselőjéért, a BMW i3 REX-ért pedig támogatással együtt is 11,94 millió forintot kérnek.

Ha egy kicsit utánaszámolunk, az állami támogatás összege a legolcsóbb zöld rendszámos autó esetében sem éri el az ÁFA összegét, azaz a kormány tulajdonképp a forgalmi adóból ad vissza, de összességében még mindig nyer az ügyleten valamennyit. Korábban az is volt az elképzelés, hogy az ilyen járműveket ne terheljék forgalmi adóval – 2014-ben Varga Mihály még erről beszélt – de ez a mostani megoldás nyilván tervezhetőbb, hisz a pályázati forma lehetővé teszi, hogy csak egy meghatározott összegig fizessen támogatást az állam. Az érintett típusok magas árfekvése miatt ezzel együtt sem biztos, hogy az év hátralevő részében elfogyhat 1300 zöld rendszámos autó Magyarországon.

Az állam a támogatási programhoz egyébként merész célokat is rendelt: 2020-ra mintegy 30 ezer zöld rendszámos járművet szeretnének az utakon látni. Ezekhez persze töltőhálózatra is szükség lenne, ezért az villanykutak létesítéséhez is támogatási programot hirdet a kormány az önkormányzatok számára. Ettől azt várják, hogy legalább ezer töltőállomás létesül országszerte, rövid időn belül, a hosszú távú cél pedig egy 3000 állomásból álló állandó hálózat kiépítése lenne, amely egyenletesen lefedné az ország minden régióját.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.