2016.09.29. 11:06

A Párizsi Autószalonon a Volkswagen legnagyobb attrakciója kétségkívül az I.D. Electric Concept nevű jármű, amely tulajdonképp egy ötajtós átlagautó, futurisztikus részletekkel, de a gyártó szerint a nem is olyan távoli jövőben ilyen autókat készíthet a Volkswagen.

A formaterv érdekes egyveleg: ha csak az alapformát nézzük, nincs benne semmi meglepő: hasonló fazonú ötajtós kisautót akár holnaptól kínálhatna a VW. A kevéske jellegzetes Volkswagenes stílusjegy szinte mindegyike látható rajta: az Up!-ról ismert fekete csomagtérajtótól az oldalablakok sarkainak letöréséig, de így is inkább átlagosnak mondanánk, mint érdekesnek. Mégis sikerült futurisztikus hangulatot kölcsönöznie a tervezőknek a LED-csíkokból álló világítás, a hatalmas, sima felnik és a színes gumiabroncsok alkalmazásával. És pont ez az, amiért az I.D. nagyszerűen alkalmas a feladatára: egyszerre érezzük hétköznapinak és jövőbe mutatónak. Márpedig a Volkswagennek most épp ezekre a tulajdonságokra van szüksége.

A dízelbotrány után ugyanis a márkaarculat megtisztítása a cég elsődleges célja, és ehhez a folyamathoz nélkülözhetetlenek a nulla károsanyag-kibocsátású autók. A döntés már megszületett hónapokkal ezelőtt, amely szerint a VW egész modellsorozatot készít tisztán villamos hajtással, szabvány padlólemez is lesz MEB kódnéven, és az is a célok közt szerepel, hogy 2020-ra használható hatótávolságú, elérhető árú villanyautókat kell kínálniuk a VW kereskedéseknek. Az I.D. épp egy ilyen autó előfutára, már most nagyszerű paraméterekkel, bár nem tudni, hogy ezeket már elérték, vagy inkább a tervezők vágyait testesítik meg. Az autót 170 lóerős motor hajtja, amely így akár 8 másodperc alatt elérheti a százas tempót, a végsebessége 160 km/h, a hatótáv egy töltéssel pedig 400 és 600 km között lehet. Ráadásul az akkucsomag fél óra alatt tölthető 80%-ig a megfelelő gyorstöltő felhasználásával. Ezek olyan adatok, különösen a hatótáv, amelyekről a legtöbb villanyautó-gyártó egyelőre csak álmodik, vagy ha mégsem, akkor is egy átlagautó árának a többszöröséért tudnak hasonlót kínálni.

Az I.D. azonban nem csak kiváló elektromos jármű, de vezeti is önmagát, ha szükséges. Ez a funkció sem maradhatott ki, hisz több konkurens is hasonlót ígér a közeli jövőre. Ám míg a megfizethető elektromos hajtást 2020-ra ígéri a VW, a hibátlan önvezető technológiát csak 2025-re. A tanulmány egyébként optikai-, ultrahangos- és radarérzékelők segítségével tájékozódik, és nem csak vezetni tudja magát, de a parkolást is rá lehet bízni.

Mérget azért nem vennénk rá, hogy az I.D. szériaváltozata tényleg Golf árban lesz kapható öt év múlva, de ha a VW valóban teljes bedobással fejleszt a következő öt évben, az könnyen a piac legérettebb villanyautó-családját eredményezheti. Addig persze a konkurencia sem alszik, de úgy tűnik, a Volkswagennél, amely az összes visszahívási költség ellenére is eurómilliárdokat költhet fejlesztésre éves szinten, abszolút elsőbbséget élvez most ez a program.