Nem talál partnert a Chrysler

2016.11.08. 13:27

Már az év elején kiderült, hogy a Dodge Dart és a Chrysler 200 gyártásának feladatától megszabadulna a Fiat-Chrysler, de ezzel együtt nem szeretnének lemondani a két fronthajtású személyautó vásárlóiról. A terv az volt, hogy kiadják a gyártást egy külső partnernek, ilyet viszony egyelőre nem találtak.

Úgy tűnik, Sergio Marchionne, az FCA vezére nem igazán zavartatja magát: azt mondja, a két szedán pótlása csak az amerikai piac problémája, így a nagyívű nemzetközi terveket nem befolyásolja. „Csak idő kérdése, hogy megtaláljuk a megoldást.” - mondta. Ám nagy kérdés, hogy van-e erre idő, hisz a gyártás decemberben leáll, és akkor a Chrysler gyakorlatilag kisebb személyautók nélkül marad.

A két fronthajtású szedán gyártásának leállítása annak a tervnek a része, amely a Chrysler kínálat fókuszába a terepjárókat és pick-upokat helyezné. A törekvés érthető, hisz ezek iránt növekszik manapság a leglátványosabban a kereslet, és ezeken magasabb a nyereség is, mint a két, Észak-Amerikában viszonylag olcsón eladható négyajtóson. Így az utóbbi két-három év során az FCA amerikai márkái közül elsősorban a Jeep fejlesztésére koncentrált.

A Dodge Dart, amely az Alfa Romeo Giulietta műszaki alapjaira épül, 2012 eleje óta kapható, így majdnem kitölti a modellciklusát az év végével, a Chrysler 200 viszont csak 2014 közepén jelent meg, azaz két és fél év után tűnik el a kínálatból, ami az autóiparban szokatlan pazarlásnak tűnik: biztosan nem térülhet meg a fejlesztésére elköltött összeg. Ám a 200-as nem igazán hozta az elvárt számokat: a legjobb évében, 2015-ben 177 ezret adtak el belőle. Nyilvánvaló, hogy a Chrysler vezetése úgy számol, ha keresettebb és nyereségesebb modellt gyárthat a helyén, az hamar ellensúlyozhatja a 200-assal elszenvedett veszteséget.

Ezzel együtt veszélyes, amit a Chrysler csinál: ha holnap találnának partnert, akkor is évekbe telne, mire megszervezik a kihelyezett gyártást, azaz a kisebb személyautók piacán évekig nem kínálhatnak semmit. Márpedig egy esetleges üzemanyagár-növekedés gyorsan megváltoztathatja a piac igényeit, és újra a személyautók felé terelheti a vásárlókat, amire a Chryslernek így nemigen lesz válasza.