Új villanykút-hálózatot épít a Ford, a BMW, a Mercedes és a VW

2016.11.29. 17:44

A villanyautózás gyors terjedésének egyik akadálya – az autók magas árán túl – a töltési lehetőségek hiánya. Benzinkút kis túlzással minden sarkon akad, a hagyományos autóknál kisebb hatótávolságú elektromos autók számára viszont alig akad gyorstöltő. Ezt a helyzetet enyhítheti az új kezdeményezés, amelynek első célja, hogy 400 nagy teljesítményű gyorstöltőt állítson fel Európa legforgalmasabb közlekedési útvonalai mentén.

i3chargin

Négy gyártó közös csatlakozó-szabványát, a CCS-t használó kutak mindegyike 350 kW teljesítmény leadására lesz képes, így jóval nagyobb töltési sebességre lehet képes, mint az Európában manapság jellemző töltőállomások. Ez persze nem jelenti, hogy minden villanyautó töltésén gyorsítana egy ilyen kút – a szűk keresztmetszet jellemzően még mindig az akkumulátorok áramfelvételi képessége – viszont így egyrészt több autó párhuzamos kiszolgálása válik lehetővé, másrészt a hálózat az akkumulátortöltési sebesség esetleges növekedésével sem válik túl hamar elavulttá. A négy gyártó persze nem állna meg itt: arra számítanak, hogy 2020-ra több ezer hasonló, nagy sebességű villanykút állhat rendelkezésre.

Néhány éve az elektromos autózásra még a nagy gyártók is csak afféle gyanús kísérletként tekintettek. Mostanra azonban olyan nagy összeget öltek az ilyen autók fejlesztésébe, hogy mára elemi érdekükké vált az infrastruktúra kiépülése is. Lehet, hogy ez most még veszteséges vállalkozás a számukra, de a villanykút-hálózat alapfeltétele annak, hogy az elektromos autók fejlesztésére fordított euró-tízmilliárdok később megtérülhessenek.