2016.11.30. 14:02

Tovább folytatódik a bohózat, amit az európai autók biztonságát vizsgáló szervezet, az EuroNCAP előad: hiába kielégítő egy autó biztonsága, megfelelő elektronika híján durván lepontozzák. Így lehet az új Ignis egyszerre három- és ötcsillagos. A japán kisautó mellett tesztelték az Audi Q2-est, a Hyundai Ioniq-ot, a Ford Edge-et, a Ssangyong Tivolit és a Ssangyong XLV-t is. Ez utóbbi két modell is a Suzukihoz hasonlóan járt.

Érdemes lenne lassan elkülöníteni a biztonságos autók elterjedésének elősegítésére irányuló törekvést a félretájékoztatástól az EuroNCAP-nál. A szervezet ugyanis legújabb eredményeinek közlésekor azt a látszatot kelti, mintha az alapkivitelű autóknak valamilyen biztonsági hiányossága volna, pedig a törésteszt-eredmények láthatóan nem függnek a felszereltségtől. Ezt a tényt azonban egyre jobban elrejtik. Az új kettős mérce alapján a Suzuki Ignis alapváltozata három, míg a csúcskivitel öt csillagot kapott. A felnőttek védelmére az előbbi 79%-ot kapott, az utóbbi pedig 87-et – az eltérést az automata vészfék megléte okozza, ami három plusz pontot ér ebben a korábban csak a törésteszt-eredményeket összegző kategóriában.

Csak a színes figurák láttán, amelyek a próbabábukra ható erőket jelzik, válik egyértelművé, hogy a két változat a törésteszteken tökéletesen azonos eredményeket ért el. Ugyanígy manipulálják az automata fék megléte alapján a gyalogosgázolásra és a biztonsági elektronikára vonatkozó pontszámokat, azaz ugyanannak az egyetlen felszerelésnek a hiánya a két csillag elvesztését jelenti, azonos teszteredmények mellett. Kreatív adatmanipuláció, csalás – ezek a szavak jutnak az ember eszébe.

Az Igisen kívül a két Ssangyong SUV is hasonlóképp járt: az XLV és a Tivoli alapváltozata három-három, a jobban felszerelt kivitelek négy-négy csillagot kaptak. Az összes többi vizsgált modell ötcsillagos, úgy, hogy a törésteszt-eredményeik közt jelentős eltérés mutatkozik. A Ford Edge hátsó utasa frontális ütközéskor például életveszélyes mellkasi- és fejsérüléseket szenvedne, de mert van benne automata vészfék, ugyanúgy öt csillagot kaphatott, mint az utasaira sokkal kevésbé veszélyes Audi Q2 vagy Hyundai Ioniq. Ijesztő, hogy sokan ezen eredmények alapján dönthetnek róla, hogy melyik autót választják, azt gondolva, hogy az EuroNCAP minősítésnek bármiféle köze van az egyes típusok biztonságához. Lassan el kell engednünk ezt az illúziót: nincs.

Az automata vészfék elterjedéséért akár tisztességtelen eszközökkel folytatott harc persze lehetne érthető is, ha egyértelmű lenne, hogy ez a funkció minden esetben hasznos. Erről viszont egyelőre szó sincs: az automata vészfékekre egyelőre semmiféle szabályozás nem vonatkozik, nem írja körül semmi, hogy milyen körülmények teljesülése esetén kell működésbe lépniük. Viszont mivel kiveszik a vezető kezéből az irányítást, maguk is előidézhetnek balesetveszélyes helyzeteket, hisz egy ilyen eszköz jelenleg képtelen megkülönböztetni egymástól egy szélben szálló nejlonzacskót egy embertől.