Feltámasztották a legendás Dakar-Nissant

2016.12.13. 14:41

A Nissan Patrolból épített versenyautó 1987-ben állt rajthoz a Párizs-Dakar ralin, ahol történelmet írt: ez volt az első dízelmotoros autó, amely az első tízben végzett. Azóta viszont egy múzeumban állt, ahol láthatóan minimális törődést sem kapott. Ám a harmincadik születésnapjára a Nissan Technical Center Europe szakemberei visszavásárolták, és szabadidejükben felújították. Most ismét működik.

Manapság, amikor bőven háromszáz lóerő feletti turbódízel motorokkal aratnak a Dakar élmenői, elképzelni is nehéz, hogy valamikor egy olyan, majdnem utcai autóval, amilyen ez a Patrol, neki mertek vágni Észak- és Közép-Afrika sziklás és homokos sivatagainak. Pedig így volt: az utcai Nissan Patrolt nem kellett sokat módosítani, hogy versenyképes legyen. Van benne bukókeret, és átépítették a felépítmény hátsó részét is. A 2,8 literes négyhengeres dízelmotor 146 lóereje is jóval több, mint a gyári érték volt, de manapság már mosolyogtatónak tűnik, különösen az 1,6 tonnás üres tömeg mellett. Ezzel együtt a két elindított autóból ez a példány, a 211-es rajtszámú 9.-ként futott be abszolút értékelésben, és ez volt a leggyorsabb dízelmotoros autó a mezőnyben – egyben az első dízel-terepjáró, amely az első tízben végzett a versenyen. Ezen felül ugyanezzel az autóval egy évvel korábban nyertek Fáraó Ralit is.

A '87-es Dakar után nyugdíjazták az autót: Salvador Claret magán-autómúzeumába került, ahol a következő huszonnyolc évben gyakorlatilag hagyták elpusztulni. Pedig ez az autó nem csak az eredményei miatt érdekes a spanyoloknak: itt is gyártották a típust Európa számára – és a Nissan Technical Center Europe, ahol ezt a konkrét példányt felkészítették, szintén Barcelonában működik. Nem csoda, hogy a fejlesztőközpont egyik munkatársának jutott eszébe 2014 februárjában az öreg Patrol feltámasztásának ötlete.

A felújításból állítólag afféle csapatépítő projekt lett, de így is sikerült végezni vele a 2017-es Dakar előtt, annak ellenére, hogy az autó valóban romjaiban hevert. A váz és a karosszéria egy merő rozsda volt, az első futómű eltört, az elektromos vezetékek egy részét megrágták a patkányok, és a motor állapota is rémes volt. Az elmúlt bő két év során az NTCE szakemberei munkaidő után, illetve hétvégente dolgoztak az autón, amely így mostanra tökéletesen működőképes állapotba került.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.