Egyelőre nem kap új partnert a Smart

2004.11.17. 13:34

Hiába hozták hírbe a PSA-val, a Daimler-Chrysler kisautó-márkája ragaszkodik a Mitsubishihez. A Peugeot-Citroën és a Smart tárgyalásairól szóló híresztelés persze egyszerű spekuláció: a PSA motorfejlesztésben a Mercedes legnagyobb ellenfelével, a BMW-vel, kisautó-gyártásban pedig a Toyotával működik együtt, így talán a legvalószínűtlenebb partnerjelölt a Smart számára.

Ugyanakkor úgy tűnik, az újsághíreknek az a része, mely szerint a Mitsubishivel való együttműködés folytatása hosszabb távon kérdéses, nem teljesen alaptalan. A legújabb hírek szerint a japánok lemondtak a Smart ForTwo utódjának Mitsubishi jelvényes változatáról, és bár a kisebbik Smart váltótípusának fejlesztésében továbbra is részt vesznek, a gyártásban már magára marad a DaimlerChrysler legfiatalabb részlege. A kisautó-márka szóvivője persze kijelentette, hogy nincs okuk megszüntetni a Mitsubishivel folytatott kiváló együttműködést, de a helyzet nem ilyen egyszerű. A Smartnak olyan új partner kellene, akivel megoszthatja a gyártás terheit, mivel a reálisan elérhető példányszám túl alacsony a nyereséges működéshez, és jelentős növekedésre a piac folyamatos zsugorodása miatt aligha számíthat a cég vezetése. E téren ráadásul sem a Mercedes, sem a Chrysler nem jöhet szóba, hiszen a Smart apróságaihoz hasonló autókat egyik sem gyárt.

Kézenfekvő megoldás volna a Smart eladása vagy megszüntetése is, viszont erre nem mutat hajlandóságot a DC vezetése, mondván, hogy az elmúlt hat évben túl sokat költöttek az új márkanév bevezetésére és típusfejlesztésre. A Smart ugyanakkor állandó veszteségforrás: 1998 óta folyamatosan viszi a pénzt, és ez az a luxus, amit a DC hosszabb távon nem engedhet meg magának.