A VW-nek vissza kell vennie a csalószoftveres Škodát

2017.01.19. 11:38

Bár a Volkswagen eddig visszautasította, hogy Európában visszavásárolja a dízelbotrányban érintett autókat, egy német bíróság egy Škoda Yeti esetében erre kötelezte a céget. Ráadásul a bírók meglehetősen durván fogalmaztak, az illegális lóhúshoz hasonlítva a VW csoport dízelmotorjainak illegális szoftverét.

IMG 2635

A pert egy 68 éves német vásárló indította, mondván, autója értékét jelentősen csökkentette a dízelbotrány, illetve az ahhoz kapcsolódó visszahívás. Az bíróság pedig neki adott igazat, olyannyira, hogy a Volkswagent az autó újkori vételáron való visszavásárlására kötelezte. Ez 26 500 euró, amibe az autógyártó nyilván nem rokkanna bele, de nyilvánvalóan azért harcolnak körmük szakadtáig, hogy az efféle perek ne váljanak tömegessé.

A bíróság ráadásul elég sarkosan fogalmazott: a dízelbotrányt ahhoz hasonlította, amikor néhány éve lóhúst találtak néhány mirelit készítményben, amely ilyet nem tartalmazhatott volna. „A motorvezérlő szoftver felhasználása ilyen célra olyan döntés, amely egyértelműen jelentős gazdasági következményekkel jár, alig hihető, hogy egy alacsony rangú fejlesztőmérnök egyedül meghozhatta volna.” - áll a bíróság indoklásában.

A VW csoport két szempontból mondható szerencsésnek ebben a helyzetben. Egyrészt elsőfokú ítéletről van szó, azaz fellebbezhetnek – meg is teszik – sokkal enyhébb ítéletre számítva. Másrészt Németországban, ahogy Európa nagyobb részén, nincs precedensjog, azaz egyetlen bírósági ítélet nem jelenti, hogy minden hasonló ügyben is ugyanilyen döntés születhet az első ítéletre hivatkozva. Ezzel együtt a VW-nek van mitől félnie: ha az Európában csalószoftveres dízelmotorral eladott mintegy 8,5 millió autónak csak a negyedét vissza kellene vásárolnia, abba is rövid úton tönkremenne.

A cégnek eddig mintegy 19 milliárd dollárjába került a dízelbotrányban érintett alig félmillió amerikai autó ügyének elsimítása, és ez csak az a költség, amiről tudunk. Ott az autók visszavásárlását is vállalták, Európában viszont, ahol egy nagyságrenddel több a dízelbotrányban érintett autó, igyekeztek eddig szoftverfrissítéssel, és egy motortípusnál egy műanyag áramlásterelő beépítésével megoldani a problémát. Ám az amerikai példát látva Európában is sokakban felmerült, hogy a VW sokkal többet tehetne az európai ügyfeleiért, és ez valószínűleg még sokba kerül majd az autógyártónak.