Hogyan törik egy húszéves autó?

2017.02.04. 13:00

Az első Euro NCAP törésteszteket éppen húsz esztendeje, 1997-ben hajtották végre. Azóta összesen 1800 autót zúztak össze mintegy 160 millió eurót költöttek el. A jubileum alkalmából az egyesült királyságbeli Thatcham Research Centre-ben tartottak egy dupla töréstesztet, amellyel megmutatják, mennyit változtak a kisautók ennyi idő alatt.

A különbség szembetűnő az 1997-es Rover 100 és a 2015-ös Honda Jazz között. A Rovernél láthatjuk, hogy az autó orra teljesen megsemmisül, a szélvédő kirepül, a tető felgyűrődik, az ajtók hátracsúsznak. Ezzel szemben a Honda – bár az orra szintén rendesen leamortizálódik – kaszniján jól látszik, mennyivel merevebb. A szélvédő és az ajtók a helyükön maradnak, a tető sem deformálódik igazán – a B oszlopnál persze láthatunk megroppanást.

Belül szintén látványosak az eltérések. A Roverben egyetlen légzsák van, a vezetőoldali. Az ugyan kinyílik, de a sofőr így is lefejeli a műszerfalat, és a kormányoszlop mozgása sem tűnik biztatónak. A Hondában jóval több a légzsák, ezekbe az utasok pontosan bele is fejelnek. Sokkal nagyobbak a túlélési esélyek.

A Rover 100 egyébként mindössze egy csillagot kapott a maga idejében, mind a frontális, mind az oldalütközés tekintetében. A gyalogosvédelem ugyanakkor átlag fölöttinek bizonyult. A 2015-ös Honda Jazz ugyanakkor ötcsillagos – igaz, az évek során nemcsak a biztonság, hanem a követelményrendszer, és az Euro NCAP értékelési rendszere is változott. A japánok a felnőtt utasok védelmére 93, a gyerekekére 85, a gyalogosokéra 73, a biztonsági berendezésekre 71 százalékos értékelést kaptak.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.