Túlterhelted? Jön a csekk magától!

2017.02.12. 09:51

Az idei év első negyedévében indul az útburkolatba épített súlymérők tesztüzeme.  A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) keretében 89 ponton - az összes sávban együttesen 273 darab - mérőegység kialakítása történik meg – tudta meg az Objektív Hírügynökség a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályától.

A berendezések tengelyterhelést mérnek és ebből számítanak össztömeget. A rendszer a projekt első szakaszában előszűrőként működik. A mérési pontokon történő áthaladáskor az útburkolatba épített WIM szenzorok (’weight in motion’) meghatározzák a jármű tengelyterhelését és össztömegét, továbbá a mérőpontokon telepített kamerák fényképet készítenek a járműről. A helyszíni ellenőrzést a mérési eredmények alapján rendelik el. A túlsúlyosnak vélt járművet a közúti ellenőr a forgalomból kitereli, és a helyszíni ellenőrzés során elvégzett mérés alapján állapítja meg, hogy az megsértette-e a járművek tömegére és tengelyterhelésére vonatkozó előírásokat, és indokolt-e a bírság kiszabása. A jármű akkor közlekedhet tovább, ha a túlsúlyt megszüntetik.

A második szakaszban – az összes mérőegység kiépítését, mérési eredményeik hitelesítését követően – lehetőség nyílik az objektív felelősség alapján történő bírságolásra. Ebben a szakaszban a folyamat a következő: a mérési pontokon történő áthaladáskor az útburkolatba épített WIM szenzor meghatározza a jármű tengelyterhelését és össztömegét, továbbá a mérőpontokon telepített kamerák fényképet készítenek a járműről. A rendszer a hiteles mérési adatok alapján megállapítja, hogy a járművet túlterhelték-e. Amennyiben helyszíni ellenőrzés céljából a túlterhelt járművet kiterelik, a TSM rendszer hiteles mérési adatai alapján megtörténik a bírság kiszabása. A jármű akkor közlekedhet tovább, ha a túlsúlyt megszüntetik. Amennyiben a túlsúlyos járművet nem állítják meg, a bírság kiszabásáról levélben értesítik a jármű üzembentartóját.

A TSM alkalmazását a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény teszi lehetővé, ez határozza meg a kiszabható bírság tételkereteit. A pontosabb büntetési tételeket kormányrendelet fogja meghatározni. A beépített szenzorok pontosságára vonatkozó tűréshatárt és annak mértékét az előszűrő rendszer működése során gyűjtött adatokból lehet majd megállapítani és jogszabályban rögzíteni.

Műszaki tulajdonságai miatt a TSM rendszer a mérés időpontjában 3500 kg-ot meghaladó össztömeggel közlekedő járművekkel szemben lesz alkalmazható objektív szankcionálásra. A rendszer azonban alkalmas lesz arra, hogy a 3500 kg-nál alacsonyabb össztömegű járművek esetében riasztást küldjön a mozgó közúti ellenőri csoportoknak, amennyiben azok mért tömege meghaladja a forgalmi engedélyben meghatározott megengedett össztömeg értékét. A közúti ellenőrök az ilyen járműveket megállíthatják, megmérhetik és az üzembentartóval szemben eljárhatnak majd a későbbiekben hatályba lépő jogszabály alapján.

A tesztüzem még nem indult el, az előszűrő funkciót ellátó első mérőegységek üzembe helyezésének tervezett időpontja az idei év első negyedéve. Az objektív felelősség elve alapján működő teljes, automatikus üzemmód elindítása 2017 második félévében várható.

nfm1 0

Jelmagyarázat a mellékelt - tervezett helyszíneket tartalmazó - térképhez:

  • piros pötty: már meglévő útdíj kapuk
  • zöld pötty: 2016. november 15-éig elkészült helyszínek
  • sárga pötty: 2016. novemberéig átadott munkaterületek
  • piros csepp: újonnan megépítendő portálok

Forrás: Objektív hírügynökség