2017.04.21. 14:36

Úgy tűnik, a személyautó-ipar nagy lépésekkel indul a teljes villanyosítás irányába, a hosszú távú közúti szállításban ez az út nem látszik járhatónak – a jelenlegi akkumulátor-technológia mellett semmiképp. A Toyota szerint a hidrogénnel táplált üzemanyagcella lehet a megoldás, amelyet most meg is valósítottak egy kísérleti nyergesvontatóban.

A Project Portal név egy üzemanyagcellás hibrid hajtásrendszert takar, amelyet kifejezetten a legnagyobb, 8-as osztályú vontatók számára terveztek. A Toyota Miraihoz kifejlesztett üzemanyagcellákból kettőt építenek bele, 12 kWh-nyi energia tárolására alkalmas Li-ion akkumulátorcsomaggal. A hajtást egy 680 lóerős és 1800 Nm csúcsnyomatékú villanymotor végzi, amely teljesítményben valamivel felül is múlja a kategóriára jellemző 12-16 literes hathengeres dízelmotorokat.

A végeredmény egy 80 ezer font – több mint 36 tonna – össztömegű jármű, amely egy töltéssel 320 kilométert tehet meg. Ez utóbbi adat nem hangzik túl jól, az előnye a tisztán villamos hajtással szemben mégis kétségbe vonhatatlan, hisz míg az akkumulátorok töltése órákat venne igénybe, a hidrogén-tartályok újratöltése csupán percek kérdése, azaz egy ilyen kamionnal nem növekedne érdemben a szállítási idő a ma használt dízelmotoros modellekéhez képest.

Az új hajtásrendszert egyébként egy Kenworth T660-asban mutatták be, egy olyan vontatóban, amely szabvány motorokhoz és váltókhoz készült – ez pedig azt jelzi, hogy a Project Portal hajtás könnyen adaptálható lenne akár a meglevő modellekhez is, szinte függetlenül azok gyártóitól. Nagyobb problémának tűnik, hogy egyelőre sehol a világon nincs meg a kellő sűrűségű hidrogéntöltő hálózat, bár tudva, hogy az eddig igen sikeresnek tűnő Nikola Motors tiszta kamionjában ugyancsak hidrogén lenne az üzemanyag, nem kizárt, hogy a következő évtizedben ezt a problémát is megoldják.

Ha a főbb autópályák közelében legalább 200 kilométerenként adódna hidrogén-töltési lehetőség, az akár Észak-Amerikai léptékekben is lehetővé tenné a dízelmotoros teherjárművek leváltását.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.