Európa bekeményít az autógyártókkal szemben

2017.05.29. 16:38

Ha lassan is, de a Volkswagen dízelbotrányára az Európai Unió is megtalálja a maga válaszát. A legutóbb az EU miniszterei tárgyaltak az ügyről, és abban állapodtak meg, hogy új típusvizsgáztatási szabályok kellenek, az Európai Bizottság pedig új jogokat kap az autógyártókkal szemben: ha a VW dízelekéhez hasonló csaláson kapják a cégeket, közvetlenül szabhat ki bírságot az Unió kormánya.

carpollution

Ahhoz képest, hogy ez még csak javaslat, és még el kell fogadnia az Európai Parlamentnek, meglehetősen lassú reakció ez a 2015 őszén kirobbant botrányra. Viszont most legalább megteremtik a lehetőségét, hogy a későbbiekben egy ilyen esetre gyorsabban és határozottabban válaszolhasson az EU. Eddig az autógyártóknak egy országban kellett végigcsinálniuk a típusengedélyeztetési eljárást, és ha ott engedélyezték a típust, az automatikusan minden tagországban érvényes volt. Visszavonni is csak ott lehetett a típusengedélyt, ahol azt kiadták.

Az új rendszer szerint bármely más tagország közlekedési hatóságai is felülvizsgálhatnák, hogy egy-egy típus minden szabálynak megfelel-e, és az EU maga is elrendelhetné, hogy egy-egy típust vizsgáljanak újra. Ettől az általános gyakorlat persze aligha változik, de ha egy típussal kapcsolatban felmerül a szabálytalanság gyanúja, akkor a rendszer kisebb tehetetlenséggel reagálhatna.

A javaslattal kapcsolatban persze kétségek is felmerültek, Matthias Machnig, a német gazdasági miniszter például garanciát kért arra, hogy valamilyen rendszerrel elejét veszik az egyes tagállamok hatóságai közti konfliktusok kialakulásának. Ezzel együtt a miniszterek minősített többséggel elfogadták a tervezetet. Korábban pedig abban sikerült közös nevezőre jutniuk, hogy a lehetséges bírság összege maximum 30 ezer euró legyen minden olyan autó után, amelyről bebizonyosodik, hogy alkalmas a szabályok kijátszására.

A kérdéssel kapcsolatban egy olyan, lényeges részlet van, amelyről még nem született határozott döntés az EU-ban: hogy bezárják-e azokat a kiskapukat, amelyeket a jelenlegi kibocsátás-mérési szabványok még tartalmaznak. Jelenleg ugyanis van rá lehetőség, hogy az autógyárak egyszerűen kikapcsolják a károsanyag-kibocsátás csökkentésére szolgáló berendezéseket egy motoron, ha bizonyítják, hogy ezzel védik a motort a gyors elhasználódástól. Így lehetséges, hogy számos dízelmotor-típus számít legálisnak, miközben időnként akár a határértéknél 15-ször magasabb károsanyag-kibocsátást is produkálhatnak.