Katonai terepjáró Maserati motorral

2017.05.30. 12:33

A katonás egyszerűség és a csúcstechnika sajátos keveréke az új brit katonai jármű, amelyet elsősorban az Egyesült Arab Emirátusok számára terveztek, kifejezetten sivatagi körülmények közé. A végeredmény egy nyitott, csővázas, négy tonnás jármű, 160 km/h-s végsebességgel és géppuska-felfüggesztési lehetőséggel.

A fejlesztés során a leglényegesebb szempont a terepjáró képesség volt. Ennek érdekében az autó állítható magasságú futóművet kapott, ami alaphelyzetben 30 centire állítja az autó hasmagasságát, de légi szállításhoz ez 12 centire is csökkenthető. A kerekek nyomása természetesen menet közben is állítható, a rövid túlnyúlások miatt az első és hátsó terepszög 36 fok, a jármű alját pedig síklemezzel burkolták, így kevésbé hajlamos elakadni a homokban.

A hajtásrendszer olasz eredetű: a Maserati Ghibliből ismert 300 lóerős, három literes V6-os turbódízel motor moind a négy kereket hajtja, nyolcfokozatú ZF automata váltó közbeiktatásával. Így a nagy tömeg ellenére a gyorsulás százra épített úton 10,5 másodperc alatt lehetséges, a RIV végsebessége pedig 160 km/h.

Ahogy az ilyen, elsősorban gyors reagálású egységek szállítására kialakított járművek esetében lenni szokott, tető és ajtók nincsenek – ezek csak akadályoznák a katonákat a gyors ki- és beszállásban – viszont van masszív csőkeret a négyüléses utastér körül, amelybe felül egy géppuskaálvány fogadására alkalmas gyűrűt is beépítettek, így a jármű szükség esetén fel is fegyverezhető.

A RIV egy év fejlesztés eredménye, ami nagyrészt annak köszönhető, hogy rengeteg készen kapható alkatrészt tartalmaz a jármű. Ez egyben az ár alacsonyan tartását is szolgálja: a spártai külsejű jármű ára darabonként 200 ezer font, azaz mintegy 71 millió forint, ami katonai járműért nem kirívóan magas ár. Egy Humvee is kb. 60 millióba kerülne újonnan, és a RIV sokkal fürgébb terepen és közúton egyaránt.

A Horiba-MIRA katonai járművének persze még át kell esnie egy alapos kiértékelésen, mielőtt rendszerbe állíthatja az Emirátusok hadserege, de a tervezők magabiztosak. „Egy kevésbé erős jármű legfeljebb fél évet bírna katonai használatban... A RIV-et viszont úgy terveztük, hogy akár három évet is kibírjon nagyobb javítás nélkül.”