Egy korszak vége: elkészült az utolsó hidrós Citroën

2017.06.06. 14:40

Valamikor a márkát meghatározó különlegességnek számított a hidropneumatikus rugózási rendszer, amely évtizedekkel előzte meg a teljes konkurenciát, ám mára feleslegesen komplikált és drága megoldás lett belőle. A jövőben már nem készülnek Citroënek ilyen futóművel.

Durván két éve dőlt el, hogy a Citroën C5 lesz az utolsó modell, amelyet hidrós futóművel is meg lehet rendelni, és a napokban el is készült az utolsó példány: egy kombi, amelyet a Peugeot csoport Rennes-i üzemében szereltek össze. Ezzel hosszú pályafutás ér véget, hisz a francia márka 1954 óta gyárt autókat a különleges rugózással, amelyben a rugók szerepét gáz játssza, az autó hasmagassága pedig széles határok közt állítható a hidraulikának köszönhetően.

Elsőként még a háború alatti Traction Avant legdrágább változataiba építették – csak hátra – de igazán a DS/ID sorozat tette ismertté, ahol már mind a négy kerék ilyen rugózást kapott. A kivételes stabilitást és menetkényelmet lehetővé tevő rendszer 1955-ben igazi űrtechnikának tűnt, és bár más gyártók is próbálkoztak hasonlóval, csak a Citroënekben terjedt el igazán. Olyan, egész olcsó modellekbe is beépítették, mint a GS vagy a BX, és úgy tűnt, a francia márka soha nem mond le róla – egészen 2015-ig, amikor bejelentették, hogy az aktuális C5-össel együtt a különc futómű ideje is lejárt. Túl drága volt külön gyárat fennartani a speciális alkatrészek előállítására, amelyeket az egész autóiparban csak a Citroën használt, és csupán egy modellben.

A jövőben a Citroën inkább kényelmesre hangolt tekercsrugós felfüggesztéssel és a futómű durva felkoppanását megakadályozó hidraulikus párnákkal igyekszik megteremteni az átlagosnál jobb menetkényelmet. Légrugós futóművet, amely hozza, vagy akár felül is múlja a hidrós rendszer kényelmét és szintszabályzó képességét, a legnagyobb, legdrágább luxusautókhoz és aszfalt-terepjárókhoz lehet rendelni.

Egyelőre az sem egyértelmű, hogy a Citroën bemutatja-e a C5 közvetlen utódját Európában. Egyelőre arra van nagyobb esély, hogy a C5 Aircross SUV veszi át a csúcsmodell szerepét a kínálatban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.