A Toyota lenyomta a német luxusmárkákat

2017.06.07. 11:15

Nyilvánosságra hozták az idei BrandZ listáját, amelyet a márkanevek becsült értéke alapján állítanak fel. Az első százba hat autómárka fért bele, bár a legértékesebb, a Toyota is csak a harmincadik, a maga 28,7 milliárd dolláros értékével. Az első három helyen a tech-szektor óriásai állnak: a Google értékét 245, az Apple-ét 234, a Microsoftét 143 milliárd dollárra becsülik a lista összeállítói.

toyotabrand

Az autógyártók közt a Toyota után a BMW a második, a német gyártó márkanevét 24,6 milliárd dollárra értékelték, a harmadik pedig a Mercedes 23,5 milliárddal. A listára még a Ford (13,1 milliárd dollár), a Honda (12,2 milliárd dollár) és a Nissan (11,3 milliárd dollár) fért fel. A becsléseket azonban nem fejezték be az első százzal, így az is kiderült, hogy az Audi neve 9,4, a Tesláé 5,9, a Land Roveré 5,5, a Porschéé pedig 5,1 milliárd dollárt érhet.

Az autómárkák közül a Tesla értéke nőtt meg drámaian a tavalyi évhez képest: a kaliforniai villanyautó-gyártó két helyet ugrott előre az autógyártók között, megelőzve a Land Rovert és a Porschét, annak ellenére, hogy továbbra is veszteséges. A részvényárfolyamok azonban nem mutatják ezt: a Tesla piaci értéke jelenleg a Fordét is meghaladja.

A BrandZ lista elsősorban a cégek részvényárfolyamok alapján számolt értékét veszi figyelembe, és úgy néz ki, nem egészen független a cégmérettől. Ennek köszönhető, hogy az egyik legerősebb márkának tartott Ferrari ezen a listán nem található meg – az értéke valahol 4 és 5 milliárd dollár között van – ahogy azok a cégek sem igazán erősek rajta, amelyek több márkanév alatt kínálják termékeiket. Ilyen például a General Motors, amelynek egyik márkája sem elég erős hozzá, hogy a BrandZ listára felkerüljön.

Ennek ellenére érdekes látni, hogy az egyes márkanevek önmagukban mekkora értéket képviselhetnek: egyes esetekben egy jól csengő név önmagában is hitelképessé tehet egy céget, a Ford például a nevére is jelzálogot vett korábban, így kerülve el a 2008-as válság idején, hogy a GM-hez és a Chryslerhez hasonlóan állami segítségre legyen szüksége a túléléshez.