Új német szuper-akku villanyautóba

2017.06.15. 14:26

Az elektromos autózás terjedésének egyik gátja, hogy a jelenlegi Li-ion akkumulátorcsomagok viszonylag nagyok, nehezek és drágák. A Freunhoffer-Gesellschaft drezdai Mobile Energy Storage Systems részlege új, kifejezetten autókba szánt, lapokból álló akkumulátora erre jelenthet megoldást.

embatt

A fejlesztés vezetője szerint sikerülhet a duplájára növelni a Li-ion akkumulátorok energiasűrűségét egyszerűen egy új felépítés bevezetésével. Jelenleg az autó-akkumulátorok zöme hengeres cellákból épül fel, mivel ezeket gyártják nagy tételben, ám a tokozás, és a cellák formája miatt nem használható ki tökéletesen a rendelkezésre álló hely. A németek megoldásában a különálló cellák helyett egymásra fektetett lemezek alkotják az elemi akkumulátorokat, ami sokkal jobb helykihasználást, és nagyobb érintkezési felületet, ezen keresztül pedig nagyobb áramtűrést jelent.

Mareike Wolter, a kutatás vezetője azt mondja, egy ilyen akkumulátorral a Tesla Model S hatótávját a jelenlegi 540 km-ről 1000 km fölé lehetne növelni, ami nagyon jól hangzik. Néhány részlet azonban még nem tisztázott. A kutatás már hat éve folyik, az első, teljes méretű prototípust azonban csak 2020-ra ígérik. Ezen felül nem egyértelmű, hogy az új típusú lap-akkumulátor, amely a felépítéséből adódóan sokkal nehezebben javítható például egy-egy cella meghibásodása esetén – három lapot kellene kihúzni több száz közül -, gazdaságosabban gyártható-e, mint a jelenleg használt kis térfogatú cellák.

Ugyanakkor a német fejlesztés is azt jelzi, hogy az akkumulátor-technológiában még bőven vannak kiaknázatlan tartalékok: van rá esély, hogy egy-két évtizeden belül tényleg megfizethető, megbízható, nagy hatótávolságú elektromos modelleket kínálhat az autóipar.