2017.09.13. 06:04

Herbert Diess szerint az Up! jövője igencsak kérdéses az európai piacon: van rá esély, hogy nem lesz érdemes Európában kínálni a kisautót, ha tovább szigorítják a szén-dioxid-kibocsátási normákat. Elképzelhető, hogy csak villamos hajtással lesz érdemes kisautókat forgalmazni, vagy még azzal sem.

Jelenleg a kisautók még egyszerű, kis hengerűrtartalmú benzinmotorokkal készülnek, az Up! például egy ezres háromhengeressel. Ezekkel olyan 100 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást lehet összehozni, de Diess szerint 93-95 g/km alá, ami olyan 3,9-4 literes átlagfogyasztást jelent 100 km-en, nem tudnák levinni a kibocsátást. Csak olyan műszaki megoldásokkal, amelyek nagyon medrágítanák a gyártást, és jobb esetben is elvinnék a profitot, rosszabb esetben akár veszteségessé tennék az ilyen autók forgalmazását.

Ráadásul eddig érdemes volt kisautókat kínálni akár úgy is, hogy nem hoztak hasznot, mivel csökkentették a gyártó szén-dioxid-kibocsátási átlagát, de ha a norma 100 g/km alá csökken, akkor már ronthatnak az átlagon. A nagyobb modellek árába beleférnek a komplikáltabb turbómotorok, esetleg enyhe hibrid rendszerek 48 voltos elektromos rendszerrel, de egy kisautót Diess szerint nem lehet elég drágán adni ehhez.

Az EU várhatóan 2021-ben csökkenti a gyártókra vonatkozó átlag-kibocsátást 95 g/km-re, így akkortájt dől el, hogy a VW megtartja-e a benzinmotoros kisautót a kínálatban. Az is felmerült, hogy csak az elektromos változatot tartanák meg, de annál az sem egyértelmű, hogy lesz-e elegendő vásárló ahhoz, hogy érdemes legyen fenntartani a gyártást. Megoldás lehet, ha az Up! előállítása Európán kívül folytatódna – például Latin-Amerikában, ahol elég sikeresnek számít ma is – és onnan hoznának néhány ezer elektromos példányt évente.

A kisautó-probléma azonban nem csak a Volkswagennél fog jelentkezni: elképzelhető, hogy a következő évtized elején lassan eltűnnek majd a városi kisautók a gyártók kínálatából, aki pedig mégis megtart egy-egy ilyen típust, az sem tudja majd olyan olcsón adni, mint manapság.