2017.10.06. 13:23

Talán nem túlzás azt állítani, hogy a Mitsubishivel indult a máig tartó villanyautó-hisztéria, ám a japán gyártó az i-MIEV (Citroën C-Zero, Peugeot i0n) óta nem mutatott mást ezen a fronton. Most viszont egy tisztán elektromos tanulmányt állítanak ki a Tokyo Motor Show-n, e-Evolution néven, ami elég egyértelmű utalás a legendás Lancer Evo sportszedánokra.

Az e-Evolution is négyajtós, de a formája nem is emlékeztet a konzervatív, háromdobozos Lancer sziluettre. A hosszú, hegyes szögben döntött szélvédőnek köszönhetően profilból karakteres hatszög-körvonal adódik. Ehhez járul további jellegzetességként az emelt futómű – nem sok hasonló fazonú autót láttunk eddig. Érdekes, hogy az autón a jelvénytől eltekintve semmi nem emlékeztet a jelenleg gyártott Mitsubishikre – a japán gyártó ismét egy újabb stílussal próbálkozik, az elmúlt öt-hat év során már legalább a harmadikkal.

Az érdekes karosszéria-kialakítás nyilván annak köszönhető, hogy az autó tisztán elektromos hajtást kapott, így nem kell helyet biztosítani a hagyományos hajtáselemeknek. Motorból egyébként nincs hiány, három is van, egy a két első, kettő a két hátsó kereket hajtja. Így van állandó összkerék-hajtás, és a hátsó kerekeken külön szabályozhatják a nyomatékleadást, ami gyorsabb kanyarvételt tesz lehetővé. Mindezzel azonban nem sok kapcsolata lesz a sofőrnek. Ugyan maga is vezethet, de nem közvetlenül: a kanyar pontos ívét, a leadott teljesítményt, a választott sebességet egy mesterséges intelligencia módosítja. Így elviekben a fakezű vezetőkből is olyan profit képes csinálni, mintha gyerek koruktól autóversenyzőnek tanultak volna. Ráadásul ha gyenge képességű sofőrt érzékel a rendszer, még tanácsokkal is ellátja.

A kommunikáció egyébként hangvezérléssel történik: a tanulmány minden lényeges funkciója beszéddel irányítható. Mindez a Mitsubishi szerint azt szolgálja, hogy az autóvezetés egyszerűbb, stresszmentesebb feladat legyen, akár kevés gyakorlattal rendelkező vezetők számára is.

Szériagyártásról egyelőre nincs szó: a Mitsubishi csak annyit ígér, hogy az itt bemutatott megoldásokat 2020-tól sorozatgyártású autókba is beépítik. Bár ami azt illeti, azzal, hogy a cég beolvad a Renault-Nissan szövetségbe, az efféle ígéretek is bizonytalanná váltak. Jelenleg azt sem tudni, hogy mi marad egyáltalán a Mitsubishi saját fejlesztéseiből, hiszen egy csomó projekt futott a cégnél, amelyek átfedésben vannak az új anyavállalat programjaival.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.