Katonai részleget alapít a General Motors

2017.10.10. 11:23

Az amerikai gyártó az Opel eladása után ugyan sokkal kisebb lett, de nyereségesebb is, és most új piac felé kacsintgat. Első körben az amerikai hadsereg pénztárcáját szeretnék szélesebbre nyitni, de az új védelmi részleg más országok haderőit is elláthatja.

A General Motors hadiipari részlegét 2003-ban adta el a General Dynamics-nek, de azóta is üzletelnek a hadsereggel. Egyrészt más gyártók harcjárműveihez szállítanak alkatrészeket – elsősorban motorokat és váltókat –, másrészt az utóbbi hónapok során üzemanyagcellás, hidrogénhajtású prototípusaikat próbálgatják az amerikai fegyveres erők. Ez utóbbi kapcsolatra építenék a GM Defense nevű céget, amely a cégvezetés szerint nagyban leegyszerűsíti majd a kapcsolattartást a hadsereggel.

A hagyományos személyautók alternatívájaként az üzemanyagcellás hajtás látszólag megbukott. A villanyautó legalábbis életképesebbnek látszik, mindenekelőtt egyszerű felépítése, biztonságosabb energiatárolása és egyszerű, otthoni tölthetősége miatt. Az üzemanyagcella viszont nagyobb hatótávot kínál kisebb tömeg mellett, miközben ugyanolyan csendes és még kisebb hőkibocsátású lehet. Ezek az előnyök pedig, úgy néz ki, az amerikai hadsereg számára vonzóvá teszik a halottnak hitt technológiát, amelynek a fejlesztésébe a GM korábban vagyonokat ölt.

Tavaly bemutatták a ZH2 pickupot, amelyet tavasz óta az amerikai hadsereg tesztel, de van a GM-nek ennél ígéretesebb projektje is. A Silent Utility Rover Universal Superstructure, vagy röviden SURUS egy önvezetésre is képes üzemanyagcellás teherjármű-alap, amelyre szinte bármilyen felépítmény vagy teher gyorsan rögzíthető. Egy ilyen jármű többcélúsága és alacsony zajszintje miatt egyszerre elégíthetné ki a hadsereg számos igényét: szállíthat szabvány konténert, mobil kórházat vagy generátort, de egy fülkével hagyományos, ember vezette teherautóként is használható. Emellett - bár erről érthető módon nem csináltak képet a GM-nél - nyilván ágyút, vagy rakétaálványt is szerelhetnek rá, amelyet hangtalan működése révén észrevétlenül juttathat lőpozícióba. A jármű nagyjából 640 kilométer hatótávolságú, és a hidrogén-tartályai néhány perc alatt újratölthetők, ami a villanyautók töltési idejéhez viszonyítva szintén nagy előny lehet.

Az új GM Defense megalapítása még olyan kezdeti stádiumban van, hogy a cégnek egyelőre külön telephelye sincs. Egyelőre úgy néz ki, a GM Global Product Developement részlege alá tartozik majd, és az üzemanyagcella-fejlesztéseket vezető Charles Freese irányítja majd.